خانه / گزارش و خبر / فیلم ایرانی / آمادگی بنیاد سینمایی فارابی برای همکاری مشترک با کشورهای خارجی

آمادگی بنیاد سینمایی فارابی برای همکاری مشترک با کشورهای خارجی

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در دیدار با گیلز رنو آرد معاون شرکت یونی فرنس فرانسه به همکاری مشترک با کشورهای خارجی توجه نشان داد.

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در دیدار با گیلز رنو آرد معاون شرکت یونی فرنس فرانسه گفت: یکی از مشوق های مدیریت سازمان سینمایی برای نمایش فیلم خارجی، محیا کردن شرایط مناسب در صورت افزایش میزان صندلی سینمای کشور از سوی سازندگان پردیس های جدید سینمایی است.
علیرضا تابش در این دیدار با اشاره به اینکه نمایش فیلم های خارجی از دولت پیشین تقریبا مسکوت مانده و صرفا در جشنواره هابه نمایش درمی آمد در حالی که تماشاگران حرفه ای سینما علاقمند به تماشای این فیلم ها بر روی پرده سینما هستند، گفت: هم اکنون کمیسیون مشترکی برای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری نمایش عمومی این فیلم ها به صورت محدود در سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده است.

تابش همچنین ضمن بیان اینکه چند سال اخیر در شهر تهران و برخی شهرهای بزرگ کشور ساخت مجتمع های بزرگ سینمایی آغاز شده است، افزود: یکی از دلایل تشکیل چنین دیداری علاقمندی برای سرمایه گذاری شرکت های فرانسوی در ساخت سالن های سینما است.

وی کمبود سالن های سینما و اعمال سیاست های فرهنگی کشور یعنی اولویت اکران فیلم های ایرانی را از دلایل مهم اکران محدود فیلم های خارجی دانست و توضیح داد: در حال حاضر اولویت سینمای کشور در بخش تهیه فیلم های خارجی خرید فیلم در حوزه فیلم های کودکان و نوجوانان است.

مدیر عامل بنیاد همچنین سیاست های بنیاد سینمایی فارابی را تشریح کرد و گفت: این بنیاد یکی از موسساتی است که به تولید مشترک اهتمام دارد، چنانچه در سال گذشته از مجموع ۴۰ فیلم سینمایی تولید شده که توسط بنیاد حمایت شده است، ۲ فیلم با کشورهای فرانسه و ارمنستان به طور مشترک تولید شده است که این نشانگر اراده بنیاد سینمایی فارابی برای همکاری مشترک با کشورهای خارجی است.

علیرضا تابش همچنین اظهار کرد: زمینه همکاری میان بنیاد فارابی و شرکت یونی فرنس مهیا بوده و با بیشتر شدن همکاری های فرهنگی ایران و فرانسه، فصل تازه ای برای همکاری های سینمایی گشوده خواهد شد.

در ادامه این دیدار گیلز رنو آرد معاون شرکت یونی فرنس نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و گفتگو با مسئولان و سینماگران، حضور پر شور علاقمندان در سالن های سینما را ستود و آن را نقطه اشتراک میان مردم ایران و فرانسه دانست و گفت: سعی خواهیم کرد از این امتیاز بهره برده و روابط حرفه ای خود را با دست اندرکاران سینمای ایران ارتقاء دهیم.

نوار آرد به تاریخچه شرکت سینمایی یونی فرنس اشاره کرد و گفت: این موسسه در سال ۱۹۴۹ با هدف گسترش سینمای فرانسه در سایر کشورها و تشویق اصناف سینمایی داخل کشور به تولیدات هر چه بهتر تاسیس شده است. این شرکت برای تقویت حضور فیلم های فرانسوی در سایر کشورها با جشنواره مهم بین المللی همکاری دارد و سعی می کند شرایط مناسبی را برای پخش های کننده های فیلم در خصوص نمایش در سایر کشورها ایجاد کند.

وی این شرکت را زیر نظر مرکز ملی سینمای فرانسه دانست و ضمن اشاره به اینکه بازار سینمای فرانسه از معدود بازارهای جهان است که هر کسی می تواند فیلم خود را به آسانی وارد این کشور کند، افزود: برخی محدویت هایی نیز برای شبکه های تلویزیون و سینمای فرانسه از جمله خرید امتیاز پخش فیلم پیش از نمایش و پرداخت ۱۰ درصد از درآمد نمایش فیلم تحت عنوان مالیات به حساب سینمای کشور وجود دارد.

رنو آرد در ادامه حمایت مالی از پخش فیلم در سطح بین المللی، تجهیز سالن های سینما برای نمایش هرچه بهتر فیلم های فرانسوی، حمایت مالی از سینماگران برای حضور در جشنواره های جهانی را از دیگر مسئولیت های یونی فرانس بر شمرد و گفت: سطح فعالیت این موسسه فراتر از قاره اروپا بوده و در سایر کشور ها از جمله ژاپن و چین نیز موثر واقع شده است.

معاون شرکت یونی فرنس همچنین به سطح همکاری های یونی فرانس با سینمای کشور چین پرداخت و اینکه اکران فیلم خارجی در کشور چین محدود بوده و سالانه به طور میانگین ۷۰ فیلم خارجی وارد سینمای چین می شود که ۵۰ فیلم به سینمای آمریکا و ۵ فیلم به سینمای فرانسه تعلق دارد اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر با مسئولان سینمای چین توافقات خوبی در حوزه تولید مشترک صورت گرفته و بر اساس این توافقات مقرر شده در سال ۳ فیلم سینمایی به طور مشترک تولید شود.

وی ادامه داد: ورود سینمای فرانسه به بازار سینمای چین به مذاکرات این کشور با دولت آمریکا بستگی دارد چرا که سود هر دو کشور در یک سطح است و با توجه به اینکه در چین سالانه به طور میانگین ۵ تا ۷ هزار سالن سینما فیلم های خارجی را اکران می کنند، یونی فرانس سعی میکند با روش های مختلف از جمله هنر و تجربه ۳ هزار سالن سینما را به فیلم های فرانسوی اختصاص دهد.

رنو آرد به همکاری با سینمای ایران نیز تاکید کرد و گفت: برای همکاری های تاثیر گذار و ماندگار می توان از طریق تولید مشترک و حضور مستمر در جشنواره ها و برگزاری هفته های فیلم میان دو کشور سطح همکاری ها را افزایش داد.

در این دیدار امیر اسفندیاری معاون بین الملل نیز به قدمت همکاری فرهنگی این دو کشور اشاره کرد گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برای اولین بار سینمای ایران از طریق کشور فرانسه به جهان معرفی شد و در طول این سال ها موفقیت هایی نیز در جشنواره کن و سایر جشنواره های این کشور به دست آورده است.

وی ادامه داد: حدود سی سال است که بنیاد سینمایی فارابی در جشنواره کن و سایر جشنواره ها حضوری مستمری و با شرکت های بزرگ فیلم سازی فرانسه از جمله «ام کا دو» همکاری های خوبی داشته است.

در این دیدار که عصر روز یکشنبه ۵ اردیبهشت در محل سالن کنفرانس بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، به جز امیر اسفندیاری، مسعود احمدیان معاون فرهنگی، محسن شمس معاون پشتیبانی و تولید بنیاد فارابی، آرش امینی مدیر امور بین‌الملل سازمان سینمایی، محمد علی حسین نژاد عضو شورای بین الملل سازمان سینمایی، ایرج تقی پور عضو شورای سیاست‌گذاری در گروه «هنر و تجربه» نیز حضور داشتند.

Check Also

بهترین سینماها را به فیلم‌های تجاری و کُمدی‌های بی‌ارزش می‌دهند

کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «آسمان آبی مادرم» می‌گوید که فعلا قصد اکران این فیلم را …