خانه / ویژه جشنواره فیلم فجر / برگزار کردن همزمان جشنواره و بازار فیلم، مغتنم بود

برگزار کردن همزمان جشنواره و بازار فیلم، مغتنم بود

مدیر جشنواره وایادولید اسپانیا برپایی بازار و جشنواره جهانی فیلم فجر به طور همزمان را اتفاقی مفید می‌داند.

فرانسیسکو خاویر آنگولو بارتورن خود را در اصل روزنامه نگار می داند. او ۱۲ سال در مقام مدیر مسئول یک مجله سینمایی به فعالیت پرداخت و سپس به مدت شش سال با جشنواره فیلم مالاگای اسپانیا همکاری کرد. پس از آن همکاری اش را با جشنواره وایادولید که دومین جشنواره مطرح در اسپانیا است آغاز کرد. این جشنواره در روزهای اوج کارش حدود ۹۰۰۰۰ تماشاگر دارد و تمرکز آن بر موضوعات مختلف فرهنگی اجتماعی و داستانی است.

قصد دارید در بازار فیلم امسال فیلم خاصی را خریداری کنید؟

فرانسیسکو خاویر آنگولو بارتورن : من چند بار در جشنواره‌های مختلف در برلین و کن با مدیر بنیاد فارابی دیدار کردم. پارسال خانم نیکی کریمی را به عنوان داور جشنواره مان دعوت کردیم. تصمیم گرفتم به ایران بیایم و از نزدیک با سینمای ایران آشنا شوم. بعضی کارگردان های بزرگ ایرانی را از جشنواره ها و بازارهای فیلم کن و برلین می شناسم و برایم فرصت خوبی بود تا در بازار فیلم مستقیم با فیلم ها و تهیه کننده ها و توزیع کننده های فیلم آشنا شوم. برگزار کردن جشنواره و بازار به طور همزمان ایده بسیار خوبی است چون امکان برقراری ارتباط مستقیم با کارگردان ها و توزیع کنندگان فیلم ها و نمایندگان جشنواره های مختلف را فراهم می کند.

نظرتان درباره سینمای ایران چیست؟

در اروپا مردم چیزهایی از ایران می دانند. اما فیلم های ایرانی روز به روز بهتر و بهتر می‌شوند و پیشرفت می کنند. هر روز فیلم های ایرانی بیشتری در اروپا مطرح می شوند. بنابراین، مردم واقعا کنجکاو می شوند بدانند چه تغییراتی در ایران در حال وقوع است. این کشور چه طور جایی است. روابط و زندگی اجتماعی در آن به چه شکل است، مردم چه طور زندگی می کنند، چه آرزوها و رویاهایی دارند و برای رسیدن به پاسخ این پرسش ها سینما را انتخاب کرده اند. سینما بهترین پنجره ای است که از طریق آن می توان یک کشور را شناخت. مثلا دیروز دیدن فیلم «گاو» برای من فرصتی استثنایی بود. فیلم فوق العاده ای بود. به نظرم باید مستقیم وارد سینمای ایران شوم و ببینم در این دوره جدید چه محصولاتی در این سینما تولید می شوند.

درباره فضای کلی جشنواره و بازار فیلم چه فکر می کنید؟

خیلی خوب است. کیفیت برگزاری بازار فیلم در سطح بالایی است. ساختمان نوساز و مجهز و همه چیز منظم و روی برنامه است. جشنواره هم کیفیت مشابهی دارد. در مقام مدیر جشنواره من همیشه نگران سروقت برگزار شدن برنامه ها هستم. مثلا اگر قرار است فیلمی ساعت ۹ اکران شود حتما باید سر ساعت باشد. این جشنواره از این نظرها جشنواره ای جدی به حساب می آید. من فستیوال های زیادی را در سراسر دنیا می شناسم و به جرات می توانم بگویم این جشنواره خیلی منظم است و این برای من خیلی اهمیت دارد.

نظرتان درباره نمایش فیلم ها در بازار فیلم چیست؟

ایده فوق العاده و فرصت بسیار خوبی برای معرفی فیلم‌های ایرانی به کشورهای دنیا است.

سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر به دبیری رضا میرکریمی از اول تا ششم اردیبهشت ماه امسال در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود.

Check Also

کیارستمی باعث آشنایی من با سینمای ایران بود

کیارستمی باعث آشنایی من با سینمای ایران بود