خانه / مطالب نمونه / «بهارنارنج» از شوهای غیرمجاز لباس و قاچاق کالا پرده برمی‌دارد

«بهارنارنج» از شوهای غیرمجاز لباس و قاچاق کالا پرده برمی‌دارد

مرجان اشرفی زاده درباره فیلم «بهار نارنج» و داستان آن بیان کرد که این اثر به شوهای لباس و قاچاق کالا که به دلیل نبود مشاغل مناسب بوجود می آیند اشاره دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرجان اشرفی زاده درباره دلایل ساخت فیلم «بهارنارنج» و دغدغه ای که در آن داشته است، گفت: من و علی اصغری به همراه هم فیلمنامه را نوشتیم و خواستیم به بخش‌هایی از جامعه شهری و زندگی امروز جوانان نگاه کنیم که شاید در عرصه رسانه کمتر بدان توجه شده بود.

وی ادامه داد: آنچه که توجه ما را جلب کرد شاید شرایط اقتصادی و معضل نبود شغل‌های مناسب مرتبط با تحصیلات افراد بود که باعث می‌شود خیلی‌ها به کارهایی که شاید به تحصیلات و تجربه آنان ربطی نداشته باشد، روی بیاورند. یکی از این عرصه‌ها که احساس کردیم جوانان در آن فعالیت‌های مستمری دارند، شوهای لباس و کارهای مرتبط با این عرصه بود. برخی از این فعالیت‌ها مثلاً در زمینه طراحی، دوخت و تولید لباس می‌توانست در حوزه کارآفرینی قرار گیرد اما در همین حوزه عده‌ای هم واردکننده این کالاها و عمدتاً لباس ها هستند که بخش زیادی از آن به صورت قاچاق و بدون طی کردن روند قانونی از هند، پاکستان، تایلند و ترکیه وارد می‌شود.

توجه به آسیب های شخصی قاچاق کالا در «بهارنارنج»

کارگردان فیلم «بهارنارنج» توضیح داد: فیلم ما یک قصه اجتماعی دارد و هدف ما این بود که درباره قرض‌الحسنه و بانکداری اسلامی کار کنیم و اتفاقا در سیر داستان متوجه شدیم این امر به گره‌های داستانی ما کمک می‌کند یعنی یک تجارت و شغلی که به ظاهر می‌توانست سودآور باشد، وقتی از مجاری قانونی خود نمی‌گذشت به کاری با ریسک بالا و حتی زیان‌آور تبدیل می شد.

اشرفی زاده اضافه کرد: در این موضوع هم ما قبل از آنکه بخواهیم به آسیب‌های اقتصادی این کار نگاه کنیم، به آسیب‌های شخصی آن توجه داشتیم چون همان‌طور که در فیلم تصویر شده، بار و کالای افراد را به عنوان کالای قاچاق می‌گرفتند و چون کالا قاچاق بود، هیچ چیزی دستگیرشان نمی‌شد.

به شهروندان بگوییم برای منافع ملی و میهنی خود از منافع شخصی و کوتاه‌مدت بگذرند

وی با اشاره به اثر بعدی خود که قرار است با همراهی شبکه یک سیما ساخته شود، عنوان کرد: در اثر بعدی قرار است به شکلی گسترده ضررهای قاچاق کالا به اقتصاد کشور و آسیب‌هایی که می‌تواند به مشتریان و مصرف‌کنندگان وارد شود، به تصویر کشیده شود. سیر قصه اینگونه پیش می‌رود که کالای شخصیت های داستان در مسیر انتقال به ایران گرفته می‌شود و دچار ضرر بزرگی می‌شوند و پایان داستان هم به این سمت و سو می‌رود که این افراد وقتی با چنین مسأله‌ای روبه‌رو می‌شوند، به کارآفرینی و تولید داخلی روی می‌آورند. آنها سعی می‌کنند با توان و تجربه‌ای که دارند و کمک‌هایی که دریافت می‌کنند این شغل را ادامه ندهند و توان و تجربه خود را در مسیری به کار بگیرند که سود مشخص و ریسک پایینی داشته باشد.

اشرفی زاده درباره جلسات مشورتی با ستاد مبارزه با قاچاق کالا عنوان کرد: در صحبت‌هایی که ما با دوستان در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از مسائل باید در خود جوامع حل شود و ما باید بتوانیم به شهروندان بگوییم که برای منافع ملی و میهنی خود از منافع شخصی و کوتاه‌مدت بگذرند.

کارگردان فیلم «آبجی» با اشاره به اهمیت کار فرهنگی در زمینه جلوگیری از قاچاق کالا عنوان کرد: موضوع به یک عرق و غرور ملی برمی‌گردد که نیاز به کار فرهنگی، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی دارد تا مردم بپذیرند تا برای یک منفعت بزرگ‌تر از سود شخصی خود بگذرند و به اهداف بزرگ‌تری فکر کنند. البته باید زیرساخت‌ها و زمینه‌هایی فراهم شود تا افراد ضمن دسترسی به شغل و کار مناسب و تأمین حداقلی از معاش خود، در عمل با چنین نگاه و تفکری همراه شوند.

«بهارنارنج» در چهل و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد به عنوان فیلم برتر انتخاب شد.
 

Check Also

وزیر بهداشت به حاشیه های درمان کیارستمی پاسخ داد

وزیر بهداشت صبح امروز به عیادت عباس کیارستمی رفت و از نزدیک در جریان روند …