خانه / مطالب نمونه / خسرو شکیبایی نمادی از سینمای ایران است

خسرو شکیبایی نمادی از سینمای ایران است

طراح پوستر سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر معتقد است که خسرو شکیبایی به عنوان یکی از نمادهای سینمای ایران بعد از انقلاب شناخته می شود .

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، مجید برزگر درباره همکاری خود برای طراحی پوستر جشنواره فیلم فجر گفت: در سال های گذشته به عنوان فیلمساز در جشنواره های مختلفی شرکت کرده ام و پوستر چندین فیلم، جلد کتاب و دکور را طراحی کرده ام.
وی ادامه داد: در ایده های اولیه ای که من و همکارانم داشتیم به این نتیجه رسیدم که چرا هیچ وقت از چهره بازیگران سینما یا پلانی از یک فیلم مهم سینمای ایران در پوسترهای جشنواره استفاده نشده است. در حالیکه در جشنواره های سینمایی معتبر جهان مانند جشنواره کن یا ونیز از چنین ایده ای برای طراحی پوستر اصلی جشنواره استفاده می کنند.
طراح پوسترسی و چهارمین جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: آنقدر چهره سینمایی و صحنه های مهم در فیلم های سینمایی مان داریم که می توانند دستمایه پوستر باشد و بدعت جدیدی را در طراحی پوستر ایجاد کنند. به همین دلیل برای طراحی پوستر در همان ابتدا به چهره مرحوم خسرو شکیبایی رسیدم.
وی با اشاره به متفاوت بودن شخصیت خسرو شکیبایی بیان کرد: خسرو شکیبایی یکی از نمادهای سینمای بعد از انقلاب است که شخصیتی محبوب، معتدل، نجیب و مهربان داشت و در واقع همه ویژگی های سینمای ایران در این بازیگر وجود دارد.
برزگر درباره انتخاب تصویر خسرو شکیبایی برای پوستر توضیح داد: نمی خواستم تصویری از خسروشکیبایی را انتخاب کنیم که یادآور فیلم خاصی باشد بنابراین از کار کردن عکس پرهیز کردیم و تصمیم گرفتم که باید از چهره او براساس طراحی نقاشی صورت بگیرد.
وی افزود: بعد از مشورت با چند نفر از دوستان نقاش براساس تبحر و تجربه، بزرگمهر حسین پور را برای نقاشی این چهره انتخاب کردیم و سفارش کار را به او دادم. روزی که با حسین پور درباره این ایده صحبت کردم به او گفتم ممکن است ایده ما قبول نشود؛ اما تمام انرژیت را بر روی این کار بگذار و بهترین کاری را که می شود بکش.
کارگردان فیلم «پرویز» در ادامه گفت: قرار شد نیمه تنه ای از آقای شکیبایی نقاشی شود که شالی به گردن دارد و به دوربین خیره شده است. حسین پور همین طرح را کشید و البته لباس خاصی تن شکیابیی کرد. زمانی که نقاشی تمام شد به نظرم آنقدر جذاب و هیجان انگیز شده بود که به عنوان گرافیست به این نتیجه رسیدم که نیاز نیست کار اضافه ای برروی آن شود. بنابراین با ساده ترین شکل ممکن اطلاعات جشنواره امسال را علاوه بر زمینه بافتی به شکل سیمرغ به آن اضافه کردم.
طراح پوستر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به استفاده از عکس خسرو شکیبایی برای نقاشی چهره اش یادآور شد: برای آنکه چهره شکیبایی به خوبی اجرا شود، مجبور بودیم از یکی از عکس های او استفاده کنیم. این شد که از امیر عابدی، عکاس شناخته شده سینمای ایران خواستم که عکسی در اختیار ما بگذارد. او هم یکی از عکس های فیلم«درد مشترک» به کارگردانی یاسمین ملک نصر را در اختیار ما قرار داد.
برزگر با تاکید بر این که احتمالا ایده این پوستر موافقان و مخالفانی خواهد داشت گفت: به نظرم پوستر امسال جشنواره، یک پوستر کاملا ایرانی است که بسیار سینمای ایران را به واسطه چهره ای که همه دوستش داشتیم و هنوز داریم یادآوری می کند. مطمئنم این پوستر یکی از متفاوت ترین پوسترهایی است که جشنواره فیلم فجر به خودش دیده است البته منظورم این نیست که الزاما بهترین پوستر است.
طراح پوستر فیلم«پریدن از ارتفاع کم» در ادامه توضیح داد: محمد حیدری ریسک کرد که این پوستر را به عنوان پوستر اصلی جشنواره فیلم فجر امسال انتخاب کرد. ما تمام تلاشمان را کردیم تا در نهایت سادگی پوستری طراحی کنیم که هر فردی با دیدنش به یاد سینما بیافتد. پوستری که نیاز به رمز گشایی خاصی نداشته باشد.
برزگر با بیان این که بزرگمهر حسین پور سهم عظیمی در اجرای این ایده داشته است افزود: مهتاب کرامتی هم در اجرای این پوستر به ما مشاوره دادند و ایده هایشان را با ما مطرح کردند.
وی بیان کرد: امیدوارم در حقیقت این منظر به پوستر نگاه شود که تلاش شد یکی از اسطوره های سینمای ایران به عنوان موضوع پوستر اصلی سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر انتخاب شود تا فراتر از آن برویم و سینمای ایران را بدین شکل نشان دهیم.
سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن به دبیری محمد حیدری برگزار می شود.

Check Also

وزیر بهداشت به حاشیه های درمان کیارستمی پاسخ داد

وزیر بهداشت صبح امروز به عیادت عباس کیارستمی رفت و از نزدیک در جریان روند …