خانه / ویژه جشنواره فیلم فجر / «زمناکو» حادثه حلبچه را بازگویی می کند

«زمناکو» حادثه حلبچه را بازگویی می کند

کارگردان مستند«زمناکو» معتقد است که جنگ یکی از زشت ترین پدیده‌ها و رفتارهای انسانی است که از بدو خلقت وجود داشته و بشرهر کاری انجام داده نتوانسته است این پدیده را حذف کند.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، مهدی قربان پور درباره این مستند گفت: پایان همه جنگ ها صلح است و صلح باید از درون ما آغاز شود. موضوع این مستند هم درباره از دست رفتن هویت کودکی در یک فاجعه جهانی است و هر کسی در هر گوشه از این دنیا می‌داند که بمباران شیمیایی حلبچه چه فاجعه وحشتناکی است.
وی افزود: پس از سقوط حکومت صدام حسین، بمباران حلبچه به صورت رسمی به عنوان نسل‌کشی مردم کُرد عراق شناخته شد و به عنوان بزرگترین حمله شیمیایی مستقیم به یک منطقهی شهرنشین در تاریخ ثبت شده است.
قربان پور بیان کرد: من معتقد هستم تاریخ؛ حلبچه را از یاد نخواهد برد و میلیون‌ها انسان صلح‌جو پیام حلبچه را به دنیا منعکس خواهند کرد همچنان که اگر ایران نبود این فاجعه هم مانند سایر فجایع مسکوت می ماند، خبرنگاران ایرانی در مستند کردن این فاجعه و فراهم نمودن زمینه حضور خبرنگاران خارجی در حلبچه نقش مهمی داشتند.
وی در ادامه تاکید کرد: شخصا اعتقاد دارم سینمای مستند نباید حلبچه را فراموش کند و باید عمق این فاجعه دردناک را برای جامعه جهانی بازگو کند .
«زمناکو» دوازدهمین مستند بلند مهدی قربان پور است که محمد شکیبانیا و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان سینمایی تهیه کنندگی آن را برعهده دارند.
خلاصه داستان: ۱۶ مارچ ۱۹۸۸ (۲۵ اسفند ۱۳۶۶)حلبچه شهری مرزی در اقلیم کردستان عراق توسط صدام بمباران شیمیایی می شود، این اتفاق باعث جدایی کودکی ۴۰ روزه از آغوش مادرش می شود .

Check Also

کیارستمی باعث آشنایی من با سینمای ایران بود

کیارستمی باعث آشنایی من با سینمای ایران بود