خانه / مطالب نمونه / سه مستند از حوزه هنری فرم فجر پر کرد/ اهمیتِ موضوع و تحقیقات

سه مستند از حوزه هنری فرم فجر پر کرد/ اهمیتِ موضوع و تحقیقات

مدیر مرکز مستند سوره با اعلام اینکه سه مستند از تولیدات این مرکز فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرده‌اند، از اهمیت انتخاب موضوع و روند پژوهش‌ها در تولیدات صحبت کرد.

محسن یزدی مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سه مستندی که از این مرکز فرم سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده اند، گفت: «خاطرات خانه متروک» به کارگردانی مهدی فارسی، «فصل هرس» به کارگردانی لقمان خالدی و «A۱۵۷» ساخته بهروز نورانی پور سه مستندی هستند که فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرده اند.

وی ادامه داد: مرکز مستند حوزه هنری تولیدات زیادی ندارد زیرا رویکر ما اینگونه است که همان آثاری که تولید می کنیم از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد. ما سعی می کنیم با انتخاب درست موضوع در تولید یک مستند اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

یزدی با اشاره به مستند «خاطرات خانه متروک» و موضوع آن یادآور شد: این اثر مستند متفاوتی است و حدود ۱۱ هزار صفحه تحقیق دربرداشته است و مخاطبی که آن را تماشا کند می تواند به بحث پژوهش و تحقیق در آن پی ببرد. این مستند به دوران جنگ جهانی اول در ایران می پردازد و ما کمتر مستندی داشته ایم که با این فرم به این زمان بپردازد.

وی همچنین درباره مستند «A۱۵۷» توضیح داد: تاکنون تصاویر و فیلم های بسیاری از جنایات داعش نمایش داده شده است اما این مستند، این جنایات را عمیق تر نمایش داده است. سوژه های این مستند سه دختر نوجوان هستند که از اتفاق هولناکی که برایشان رخ داده است، سخن می گویند.

مدیر مرکز مستند سوره با اشاره به بازخوردهایی که از نمایش «A۱۵۷» دریافت کرده است، عنوان کرد: من فکر می کردم این مستند در خارج از کشور بیشتر دیده شود و در داخل مردم تمایل چندانی برای دیدن آن نداشته باشند اما بازخوردهای داخلی برابر این اثر بسیار خوب بود. در رونمایی این مستند در حوزه هنری حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر حضور داشتند و همچنین در یکی از مراسم های رونمایی مستند در شهر اصفهان حدود ۴۰۰ نفر حضور پیدا کردند. حضور این فیلم در نهمین جشنواره «سینماحقیقت» هم موفق بود و مردم از آن استقبال کردند.

یزدی اضافه کرد: برای ما در مرکز مستند حوره هنری موضوع آثار از اهمیت زیادی برخوردار است. این روزها از مستندهای تلویزیونی به گونه ای صحبت می شود که انگار بسیار سطحی هستند درصورتیکه مستند تلویزیونی کارکرد زیادی دارد، مستندسازان امروز بیشتر به سمت تولید اثر برای جشنواره های فجر و «سینما حقیقت» سوق داده شده اند گویی نمایش مستند ها برای ۲۰۰ یا ۳۰۰ نفر کفایت می کند ولی سعی ما بر این است که آثار مخاطب زیادی داشته باشد. از طرف دیگر تلاش می کنیم سراغ موضوعاتی برویم که مردم با آنها در ارتباط هستند، البته شاید موضوعی مثل داعش سوژه روزمره مردم نباشد اما بحث امنیت کشور است و مردم به آن توجه دارند.

وی در پایان با اشاره به مستند «فصل هرس» دیگر اثر این مرکز عنوان کرد: برای ما منافع ملی و کشور از اهمیت زیادی برخوردار است، ما ادعایی نداریم که قرار است حوزه ساخت مستند را در کشور ارتقا دهیم و سعی می کنیم توجه فرم و محتوا را با هم داشته باشیم با این حال موضوعاتی که مرتبط با منافع کشور است اولویت بیشتری دارد.
 

Check Also

وزیر بهداشت به حاشیه های درمان کیارستمی پاسخ داد

وزیر بهداشت صبح امروز به عیادت عباس کیارستمی رفت و از نزدیک در جریان روند …