خانه / ویژه جشنواره فیلم فجر / شمارش معکوس برای آماده شدن غرفه‌های بازار فیلم/ حال و هوای این روزهای کاخ جشنواره

شمارش معکوس برای آماده شدن غرفه‌های بازار فیلم/ حال و هوای این روزهای کاخ جشنواره

غرفه‌های بازار سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر، به زودی تکمیل شده و بازار آماده میزبانی از میهمانان خواهد شد.

به گزارش ستاد خبری جشنواره، ساختمان بزرگ پردیس سینمایی چارسو در تقاطع خیابان‌های جمهوری اسلامی و حافظ، در یک محیط تجاری و پرتردد خودنمایی می‌کند. حال و هوایی که این روزها بر این پردیس حاکم است، تنها به خاطر رونق اکران نوروز و اقبال مردم به سینماها نیست، ستاد برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر از نخستین روزهای سال ۹۵ در این پردیس مستقر شده و کارها برای برگزاری یک جشنواره منظم و آبرومند با سرعت پیگیری می شود.

آنهایی که برای رفتن به طبقه ششم و ورود به سالن سینما آماده می‌شوند از طبقه پنجم که می‌گذرند متوجه فضایی شبیه نمایشگاه می‌شوند. فضایی با سازه‌های خاکستری و قرمز. اینجا غرفه های بازار سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر آماده می شود. کارگردان مشغول کارند و سر و صدایی در محدوده بازار ایجاد شده، سر و صدایی که در همهمه رهگذران و طنین صدای خانمی که زمان نمایش فیلم ها را اعلام می کند، گم می شود.

وارد فضای کارگاه که بشوی، هرکس مشغول کاری است، کارگری دریل می‌زند، جوانی با مدادی که پشت گوش گذاشته، روی چوب‌ها علامت می‌زند، دو نفر تخته‌ها را جابه ‌جا می‌کنند، کسی هم از نردبان بالا رفته و تخته‌های بالاتری را سرجایش می‌گذارد.

در میان کارگرها و تکنیسین های فنی، محسن شاه‌ابراهیمی مدیر طراحی داخلی کاخ جشنواره با کلاهی که روی سر دارد، به خوبی قابل شناسایی است. او درباره طراحی بازار فیلم می‌گوید: «طبقه پنجم پردیس چارسو به عنوان بازار فیلم کمپانی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این طبقه حدود ۵۰ غرفه برپا می‌شود، این حدودی بودن هم از آن جهت است که به دلیل نیاز متقاضیان امکان دارد برخی غرفه‌ها کوچکتر و برخی بزرگتر باشند.»

علاوه بر بازار فیلم، طبقه پنجم میزبان نشست‌ها و جلسات نقد و بررسی فیلم‌هاست که فضاهایی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، البته جلسات برخی فیلم‌ها در همان سالن نمایش برگزار می‌شود.

بخش انتهایی سالن کاملا در اختیار جشنواره جهانی فیلم فجر است و وقتی مخاطبانی که برای دیدن فیلم آمده‌اند، به این قسمت می‌آیند، شاه‌ابراهیمی با توضیح اینکه این قسمت منطقه کارگاهی است، از آن‌ها می‌خواهد به سمت دیگر بروند، او درباره کار کردن در فضاهای عمومی این طور توضیح می‌دهد: «من تا به حال چنین تجربه‌ای را در هیچ‌کجا نداشتم و نمی‌توانم آن را با کارهای قبلی مقایسه کنم، اما کار کردن در فضای عمومی برای شما حتما محدودیت‌هایی را به وجود می‌آورد. از طرفی به دلیل اینکه فعالیت‌ها و خدمات‌دهی در این مکان همچنان وجود دارد و مردم هم در رفت و آمد هستند، محدودیت‌های مشخصی وجود دارد که من به آن‌ها احترام می‌گذارم و رعایت می‌کنم. اما فارغ از این محدودیت‌ها در بقیه مباحث مانند نوع فضایی که در اختیار جشنواره جهانی است و شرایطی که در پردیس چارسو وجود دارد، کار خوب پیش می‌رود.»

مدیر طراحی داخلی تاکید می‌کند که باید تا زمان تمام شدن کار و آماده شدن غرفه‌ها صبر کرد و بعد نظرهایی در این باره داد. او امیدوار است ۲۰ فروردین ماه غرفه ها کامل شده باشند.

یکی از اتاق های انتهایی فضای کارگاه، محلی است که داوطلبان همکاری با جشنواره با معاون امور بین الملل جشنواره دیدار و گفت و گو می کنند و از آنها مصاحبه حضوری گرفته می شود. میانگین سنی افرادی که آمده اند حدود ۳۰ سال است، دختران و پسران علاقمند به سینما که بعضی از آنها علاوه بر زبان انگلیسی، به زبان آلمانی و فرانسه هم مسلطند دوست دارند ایام جشنواره در کنار ستاد برگزاری بوده و در بعضی از بخش‌ها همکاری کنند. پیش از آغاز جلسه توجیهی، متقاضیان با هم تبادل اطلاعات می کنند.

دختر جوانی که فارغ التحصیل رشته فرانسه است می‌گوید: «این می تواند تجربه جذابی باشد، حضور در کنار میهمانان خارجی و البته سینماگران ایرانی جالب است. امیدوارم در کنار همکاری با جشنواره، بتوانم تعدادی از فیلم‌های روی پرده را هم تماشا کنم.»

خانمی چادری با همسرش به کاخ آمده و هر دو علاقمند به سینما و همکاری با جشنواره جهانی فیلم فجر هستند، وقتی علیرضا شجاع نوری مدیر نشست های نقد فیلم وارد کلاس می‌شود تا چند کلمه درباره وظیفه و مسئولیت متقاضیان با آنها صحبت کند، همسر خانم چادری می گوید: آقای شجاع نوری، بگذارید اول جلسه به خاطر بازی شما در فیلم خوب «محمد رسول الله (ص)» شما را تشویق کنیم.

شجاع نوری، روح الله حسینی مدیر علمی و آموزشی و محمد صلواتی مدیر تشریفات با داوطلبان درباره جشنواره، میهمانان و نحوه خدمات رسانی به آنها صحبت می‌کنند. اواسط جلسه امیر اسفندیاری معاون امور بین الملل هم وارد می شود و برای حضار صحبت می کند. پیش از شروع مصاحبه حضوری، تک تک متقاضیان خود را معرفی کرده و خطاب به حاضران در جلسه‌ یک جمله می گویند، اغلب آنها ابراز امیدواری می کنند جشنواره با موفقیت برگزار شود.

غروب تهران از ارتفاع دیدنی‌تر است. در حالی که هوای بیرون از پردیس تاریک شده و شهر رنگ شب می‌گیرد، رضا میرکریمی دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر در جلسه ای دیگر، درباره روند پیشرفت کارها با مدیران و تیم همراهش صحبت می‌کند.

Check Also

کیارستمی باعث آشنایی من با سینمای ایران بود

کیارستمی باعث آشنایی من با سینمای ایران بود