خانه / گزارش و خبر / فرهنگسازی در گرو حضور مشوق اقتصادی است/ تعامل IT با سینما

فرهنگسازی در گرو حضور مشوق اقتصادی است/ تعامل IT با سینما

احمدعلی فرهودی مدیر یکی از شرکت های طرف قرارداد موسسه رسانه های تصویری در زمینه سامانه نمایش در‌خواستی اشاره کرد که فرهنگسازی وقتی جواب می دهد که مشوق اقتصادی وجود داشته باشد.

اواخر سال گذشته سامانه نمایش در‌خواستی که پیش از این با عنوان VOD شناخته شده بود با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با عنوان «سند» رونمایی شد. در VOD یا (Video On Demand، برنامه ویدیویی درخواستی ضبط شده) این امکان وجود دارد که فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی، مستندها، برنامه های آموزشی و… بر اساس درخواست در اختیار کاربران قرار گیرد. VOD یکی از مجموعه خدماتی است که از طریق زیرساخت‌های مخابراتی و پروژه IPTV قابل دریافت است.

در حال حاضر هفت شرکت مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ارائه خدمات روی سامانه نمایش درخواستی را دارند درحالی که تا یکسال پیش از این فقط سه مجموعه فعال با موسسه رسانه های تصویری قرارداد تامین محتوا داشتند. صباسل به عنوان یکی از شرکت های فعال در حوزه VOD که تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه خدمات می پردازد و طرف قرارداد موسسه رسانه های تصویری محسوب می شود با مدیریت احمدعلی فرهودی گام هایی در این عرصه برداشته است. به این بهانه خبرگزاری مهر گفتگویی با فرهودی انجام داد تا بیشتر در جریان ساز و کار سامانه نمایش درخواستی یا به اصطلاح «سند» قرار بگیریم.

* به عنوان مدیر یکی از شرکت های VOD که اخیرا با اخذ مجوز به جرگه فعالان این عرصه پیوسته است برای آشنایی بیشتر با این سامانه کمی توضیح می دهید؟

– ما امسال موفق به اخذ مجوز لازم برای تأسیس شبکه شده ایم، اما یک سال است محصولات خود را از طریق اپلیکیشن یکی از شبکه های ارتباطاتی ارائه می کنیم که روی تلفن های همراه و تبلت قابل اجرا است. ما زمان حال را به عنوان یک مقطع مهم در کارمان ارزیابی کرده و در تلاش هستیم تا ابعاد فعالیت های مان را بیش از گذشته گسترش دهیم. از این رو با تهیه کننده های مختلف و موسسه های ویدیو رسانه و اشخاصی که صاحب محتوا هستند تعاملات خود را افزایش خواهیم داد. مجموعه ما حدود یکسال است که خدمات خود را در زمینه VOD (Video On Demand) یا سامانه نمایش درخواستی راه اندازی کرده و حدود دوهزار فیلم روی این بستر داریم و چندصدهزار کاربر هم در حال حاضر از این خدمات استفاده می کنند.

* ضرورت فعالیت شرکت های VOD در جامعه امروز را چگونه ارزیابی می کنید؟

– آنچه در این صنعت حائز اهمیت تلقی می شود، این است که مردم منتظر نمی مانند تا صاحبان اثر محصولات شان را روی شرکت های VOD ایرانی یا صنعت سامانه نمایش درخواستی عرضه کنند بلکه آنها دنبال مصرف محتوای درست هستند و اگر این محتوا از جانب ما ارائه شود سراغ ما می آیند اما اگر نتوانیم این خدمات را عرضه کنیم سایت های غیر قانونی متنوع و متفاوتی اعم از ایرانی و خارجی در دسترس است که به مردم محتوا عرضه می کند بنابراین در این حوزه همه شرکت های دنیا دنباله رو خواست مردم هستند.

* چه اهدافی را برای ارائه بهتر خدمات مدنظر دارید؟

– تلاش می کنیم محتوای داخلی را با بهترین کیفیت به مردم ارائه دهیم و تمرکزمان هم بر مصرف محتوا در حین حرکت باشد، یعنی روی دستگاه های تلفن همراه و تبلت ها بیشتر کار می کنیم تا مردم بتوانند هر لحظه که می خواهند به محتوا دسترسی پیدا کنند. در این میان شرکت های دیگری هم هستند که راه خود را به خانه های مردم بازکرده اند. ما در نظر داریم به زودی با طرح برنامه های جایگزین چون ستاپ باکس وارد این مرحله هم بشویم.

* شرکت های عرضه‌کننده خدمات سامانه نمایش درخواستی چه تاثیری در فرهنگسازی و دوری از خرید کالای قاچاق دارد؟

– بحث مهمی که در این زمینه مطرح می شود فرهنگسازی برای استفاده از محتوای فرهنگی از طرق مجاز است. به دنبال تعامل های صورت گرفته با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موسسه رسانه های تصویری، تلاش می کنیم با حفظ ساز و کار قانونی محتواهای فرهنگی را به شکلی گسترده تر ارائه کرده و محتوایی که کسی برایش زحمت کشیده به دست حداکثر افراد برسانیم تا هم در بحث اقتصادی و هم فرهنگسازی موثر باشیم.

ما تلاش می کنیم با استفاده از تکنولوژی مانع مصرف غیرقانونی محصولات تصویری شویم برای مثال خدماتی که ما در مجموعه صباسل عرضه می کنیم اجازه دانلود به کسی نمی دهد و کاربران می توانند با خرید بسته های اشتراکی هر قدر که خواستند فیلم تماشا کنند یا یک فیلم را خریداری کرده و بدون امکان دانلود به دفعات مخاطب آن باشند. بنابراین محتوای داخلی از این طریق به سهولت به دست مردم می رسد و از قاچاق جلوگیری می شود.

توجه به شهرستان ها در این عرصه حائز اهمیت است. در تهران امکان استفاده از محصولات فرهنگی به راحتی و به وفور وجود دارد. پردیس های سینمایی، شبکه نمایش خانگی، سالن های تئاتر، کنسرت ها و غیره این امکان را برای مردمی که در تهران زندگی می کنند فراهم کرده تا هرزمان می خواهند به محصولاتی از این نوع دسترسی داشته باشند اما در بسیاری از شهرستان ها این شرایط دور از دسترس باقی می ماند. ما این امکان را فراهم می کنیم که آنها هم بتوانند با اتصال به دیتای عادی از این محصولات با بهترین کیفیت استفاده کنند و این تحول بزرگی در صنعت محتوا خواهد بود. ضمن اینکه محتواهای ورزشی و آموزشی هم مدنظر ما است.

* بین فرهنگسازی و سودآوری چطور می توان توازن برقرار کرد؟

– فرهنگسازی وقتی جواب می دهد که مشوق اقتصادی وجود داشته باشد. همه راه ها را امتحان می کنیم تا این صنعت تاثیر جدی داشته باشد. برای مثال اگر کسی صاحب فیلم است از این طریق به افزایش درآمد برسد یا اگر کسی محتوای آموزشی دارد برایش درآمد ایجاد شود چرا که درآمد انگیزه های تولید محتوای خوب را افزایش می دهد. بازار ایرانیان خارج از کشور و فارسی زبانان سرتاسر دنیا نیز از دیگر نقاط مورد نظر ماست تا علاقمندان بتوانند با پرداخت مبلغی به محصولات ما دسترسی داشته باشند و از این طریق صادرات فرهنگی را هم مدنظر داشته باشیم.

* گسترش صنعت VOD چقدر در بازار DVD تاثیرگذار است؟ ممکن است در این رقابت VOD برنده باشد؟

– گسترش صنعت VOD منافاتی با بازار DVD ندارد. این دو بازار ممکن است در مواقعی مکمل یکدیگر و در مواقع دیگری رقیب هم باشند. بازار DVD دارای چرخه عمر خود است و VOD هم همینطور. احتمالا استفاده از DVD در حین حرکت بسیار اندک است و در مقابل این امکان در منازل موجود است. از طرف دیگر، لزوما همه فیلم هایی که روی شبکه OTT هست به صورت DVD در خانه در دسترس نیست. هرکدام اینها مزایای خاص خود را دارند و با توجه به چالش هایی که در سرعت اینترنت داریم DVD می تواند تا زمانی که زیرساخت ارتباطی ما بهبود یابد کیفیت بهتری ارائه دهد. از طرفی شبکه های اینترنتی از قابلیت عرضه تنوع محتوای بیشتر برخوردار هستند.

در سطح دنیا روند رشد تکنولوژی به گونه ای است که برحسب تعداد افراد خانواده صفحه نمایش تلفن همراه، تبلت، تلویزیون، لپ تاپ و … وجود دارد و همه می توانند همزمان از همه دستگاه ها استفاده کنند این امر نشان می دهد که DVD و VOD رقیب هم نیستند.

* درباره شبکه OTT بیشتر توضیح می دهید؟

– VOD یعنی هر زمان که خواستید بتوانید ویدیو تماشا کنید، اما طرق ارائه آن می تواند مختلف و متنوع باشد. در گذشته تلویزیون های کابلی یک نوع رسانه بودند به این صورت که یک اشتراک کابلی می گرفتید و با پرداخت مبلغی می توانستید به ویدیوی مورد نظر دست یابید. بعد از آن دو روش فنی دیگر بر بستر شبکه های دیتا روی کار آمد یکی IPTV و دیگریOTT . تفاوت این دو در این است که در شبکه های IPTV منابع زیادی از شبکه به پخش ویدیو برای مشترکان خاص اختصاص دارد یعنی شبکه های خاص برای کاربران شان خوراک محتوایی را با کیفیت بالا مهیا می کنند و مشترکان شان مشخص هستند اما در OTT مهم نیست از چه اینترنتی استفاده می کنید و جدا از اینکه روی چه شبکه ای باشید می توانید از محصول ارائه شده استفاده کنید.

* در این عرصه سودآوری چقدر در ارزیابی محصولات تان تاثیر دارد؟

– ما علاوه بر این خدمات، امکانات تبلیغاتی گسترده ای هم در دسترس داریم از این رو به محصولاتی علاقمندیم که می تواند ارزش افزوده خوبی از نظر اقتصادی و فرهنگسازی داشته باشند. در حال حاضر با تشکل های سینمایی، تهیه کننده ها و موسسات ویدیو رسانه تعامل داریم که محصولات با کیفیت را جذب و برای تبلیغاتش هزینه کنیم. به همین خاطر در زمینه فیلم، سریال یا محتوای آموزشی دست به انتخاب می زنیم و هر اثری را ارائه نخواهیم داد.

* ارتباط تان با صاحبان اثر چگونه است؟ آیا فیلم های در صف اکران هم می توانند به این سامانه بپیوندند؟

– تعامل ما با سازمان های صاحب صلاحیت است و حتی فیلم هایی را که علی رغم داشتن پروانه نمایش در ترافیک اکران مانده اند می توانیم به این طریق ارائه کنیم. در واقع هرکس که حق مالکیت اثری را داشته و محتوایش مجوز پخش داشته باشد در سامانه نمایش درخواستی می تواند محصولش را در اختیار مردم قرار دهد.

* معمولا هر سیستمی که تازه به جریان صنعت هنر وارد می شود نگاه های دلگرم کننده ای همراه خود ندارد و شما هم از این قاعده مستثنی نبودید. برای تغییر این نگاه ها چه پاسخی دارید؟

– شرکت هایی که وارد فضای این صنعت شده اند، واقعا هدفی غیر از تعامل و همکاری با صاحبان اثر ندارند. بعضا نگرانی هایی منعکس شده مبنی بر این که عده ای تصور می کنند گروهی خارج از صنعت سینما و از حوزه IT وارد شدند و می خواهند صنعتی را که سال ها برایش زحمت کشیده اند دچار مشکل کنند.

نوع و شکل فعالیت ما تولید محتوای ویدیویی نیست. همه این شرکت ها می دانند که موفقیت شان تابع ارائه محتوای خوب است. هدف ما ایجاد تحول در چرخه اقتصادی صنعت سینما است تا هر دو طرف از این فعالیت منفعتی کسب کنند و خط مشی ما جز همکاری و تعامل نیست. ما از صنعت IT با روی گشاده وارد صنعت سینما شده ایم.

Check Also

مراسم تودیع و معارفه مدیرکل شبکه نمایش خانگی برگزار شد

مراسم تودیع سید صادق موسوی مدیرکل سابق شبکه نمایش خانگی و معارفه حسین پارسایی مدیر …