خانه / گزارش و خبر / فیلم ایرانی / فیلمی که با استانداردهای ایران هماهنگ نباشد بازی نمی‌کنم

فیلمی که با استانداردهای ایران هماهنگ نباشد بازی نمی‌کنم

پیمان معادی در نشست خبری فیلم «کمپ ایکس ری» با اشاره به تلاش هایی که برای اکران این فیلم در ایران کرده است، بیان کرد در فیلمی که با استانداردهای سینمای ایران هماهنگ نباشد، بازی نمی کند.

نشست خبری اکران فیلم سینمایی «««کمپ ایکس ری»»» صبح امروز سه شنبه ۲۹ دی ماه با حضور پیمان معادی بازیگر این فیلم سینمایی، مهدی معزی مدیر اجرایی، وحید رونقی مدیر دوبلاژ و امیر پوریا منتقد سینما در محل ایوان شمس برگزار شد.

در ابتدای این نشست پیمان معادی با اشاره به چگونگی شکل گیری ایده اکران این فیلم سینمایی در ایران گفت: پیشنهاد دوبله و اکران فیلم سینمایی «««کمپ ایکس ری»»» زمانی از سوی تعدادی از دوستان از جمله علیرضا بی طرفان به من داده شد که من برای بازی در یک فیلم سینمایی در خارج از ایران حضور داشتم. به همین دلیل مهدی معزی را برای انجام کارهای نمایش این فیلم به بی طرفان معرفی کردم. روند دریافت مجوز اکران این فیلم سینمایی در ایران با مشکلات بسیاری همراه بود و ما مسیر سختی را برای گذشتن از فیلترهای مختلف پشت سر گذاشتیم. ما در حالی می خواستیم «««کمپ ایکس ری»»» را در ایران اکران کنیم که پیش از این مردم نسخه غیر مجاز این فیلم را دیده بودند به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا فیلم را دوبله کنیم و طی نظرسنجی هایی که برای این کار انجام دادیم مشخص شد که مردم بسیار دوست دارند این فیلم را به صورت دوبله و در سینماها ببینند.

فیلم هایی بازی می کنم که با استانداردهای ایران همخوان باشد

وی با اشاره به چگونگی انتخاب فیلم‌هایی که در خارج از ایران بازی می کند، توضیح داد: من همیشه به دنبال بازی در فیلم هایی هستم که با استانداردهای ایران بخواند به همین دلیل هر فیلمی که بازی می کنم می تواند در ایران نیز نمایش داده شود که یکی از علت های انتخاب اینگونه برای من این است که در ایران زندگی می کنم.

مهدی معزی مدیر اجرایی اکران داخلی فیلم سینمایی «««کمپ ایکس ری»»ي در ادامه نشست بیان کرد: زمانی که پیشنهاد دوبله و اکران این فیلم داده شد بعد از تحقیقاتی که انجام دادیم مشخص شد طی ۳۰ سال گذشته اگر فیلم خارجی در ایران به نمایش گذاشته شده است تنها از سوی بنیاد سینمایی فارابی بوده و هیچ ارگان یا نهاد دیگری این کار را انجام نداده است. خوشبختانه محتوای این فیلم سینمایی با سیاست های نظام می خواند و به همین دلیل با حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی مشورت کردیم و با همراهی او و با عنایت علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه نمایش این فیلم در ایران به ما داده شد. طبق قوانین موجود کپی رایت این فیلم را خریداری کردیم که این مساله هم در ایران بدون مشکل نبود. به هر حال تابوی نمایش یک فیلم خارجی در ایران باید شکسته می شد و ما خوشحالیم که با این فیلم بعد از ۳۰ سال چنین تابویی شکسته شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر رییس سازمان سینمایی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی خواستند اجازه اکران این فیلم در ایران صادر نمی شد، توضیح داد: خوشبختانه این دولت برخلاف دولت های قبلی به سیاست های خارجی اهمیت زیادی می دهند. ما برای اکران این اثر سینمایی از گردنه های مختلفی گذشتیم و زمان زیادی را صرف ایجاد شرایط مناسب برای اکران کردیم.

پیمان معادی در ادامه بیان کرد: از زمان خرید رایت «««کمپ ایکس ری»»» تا اکران دو سال طول کشید. این در حالی است که ما از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی حمایت می شدیم اما با این حال طی دو سال گذشته هر روز برای دریافت اجازه نمایش تلاش کردیم.

وحید رونقی مدیر دوبلاژ «««کمپ ایکس ری»»» توضیح داد: اتفاق نادری در سینمای ایران با اکران این فیلم سینمایی رخ می دهد. در واقع این فیلم جزو معدود فیلم هایی است که رایت آن خریداری شده است و بعد از انقلاب اولین فیلمی است که برای سینمای ایران و برای اکران دوبله می شود. پروسه دوبله این اثر سینمایی یک ماه طول کشید این در حالی است که فیلم هایی که برای تلویزیون یا شبکه نمایش خانگی دوبله می شود بین یک تا سه روز برای دوبله زمان می برد. ما تمام تلاش خود را کردیم که دوبله به گونه ای باشد که در فیلم چندان دیده نشود.

مهدی معزی اشاره کرد: آرش محمدی مسئولیت ترجمه متن ««کمپ ایکس ری»» را برعهده داشت. در بخش مدیریت دوبلاژ و انتخاب اصطلاحات مناسب برای فیلم با پیمان معادی گفتگو و مشورت می کردیم و علاوه بر من امیر قاضی نیز به عنوان مدیر دوبلاژ در این پروژه حضور داشت.

معزی در ادامه گفت: پیمان معادی سختگیری ویژه ای برای دوبله این اثر سینمایی از خود نشان می داد و همین مساله سبب شد تا برای فیلم چهار مدل دوبله داشته باشیم چراکه نمی خواستیم با توجه به گاردی که نسبت به دوبله وجود دارد تجربیات گذشته را تکرار کنیم.

پیمان معادی در ادامه این نشست بیان کرد: زمانی که می خواستم بازیگری این فیلم را قبول کنم به خوبی می دانستم که ساخت این فیلم به چه دلیل می تواند در کشور آمریکا بحث برانگیز باشد اما نمی دانم چرا این فیلم در ایران بحث برانگیز شده است. آیا با همین بودجه ای که ««کمپ ایکس ری»» با چنین کیفیتی ساخته شده است در ایران هم می توانست به همین خوبی ساخته شود.

توضیحاتی درباره دوبله «کمپ ایکس ری»

این بازیگر سینما ادامه داد: من همیشه از حواشی مختلف دوری کردم اما این حواشی همیشه در کنار فیلم های من وجود داشته است. به هر حال من به این حواشی عادت کردم و با آن زندگی می کنم. این اثر سینمایی به بحث غیر انسانی در یک گوشه دنیا انتقاد می کند و یک نگاه انسانی به یک پدیده خاص دارد. این فیلم با معیارهای من کاملا هماهنگ بود و من به دلیل معیارهای اخلاقی خودم هیچگاه فیلمی که ضد کشور خودم و یا ضد کشور دیگری و حتی ضد مذهب خودم و هر مذهب دیگری باشد نمی بینم، چه برسد به اینکه بخواهم در ساخت چنین فیلم هایی مشارکت داشته باشم.

معادی یادآور شد: بحث نگاه انسانی در این فیلم از اهمیت بسیاری برخوردار بود و در طول ساخت فیلم عوامل تمرکز جدی روی بحث عاطفی و نگاه انسانی این فیلم داشتند. این مسئله که دو شخصیت اصلی این اثر سینمایی بتوانند با یکدیگر حتی حرف هم بزنند و یا نگاه انسانی در این فیلم چگونه دنبال می شود باعث شد تا در این اثر سینمایی بازی کنم و این را هم باید بگویم اگر باز هم فیلم های از این دست به من پیشنهاد بشود قبول خواهم کرد تا بتوانم بیشتر احساس انسانی داشته باشم. ««کمپ ایکس ری»» یک اثر کاملا شفاف و روشن است و نمی دانم که آیا می شود فیلمی از این روشن تر درباره زندان گوانتانامو ساخته شود.

وحید رونقی درباره دوبله این اثر سینمایی بیان کرد: این فیلم سینمایی دو کاراکتر اصلی داشت که نقش مرد را پیمان معادی و نقش زن فیلم را کریستین استوارت بازی می کرد. برای بازداشتی که کسی بهتر از پیمان معادی نمی توانست نقش را دوبله کند و برای نقش بازیگر زن ما با تعدادی از دوبلورهای خانم و بازیگران خانم سینمای ایران صحبت کردیم و تست گرفتیم و در نهایت به نگار جواهریان رسیدیم. در واقع کریستین استوارت یک سردی در بیان دیالوگ های خود دارد که یک دوبلور نمی توانست این سردی را درآورد به همین دلیل ما نیازمند یک بازیگر برای دوبله این نقش بودیم. بعد از شنیدن صدای نگار جواهریان به این نتیجه رسیدیم که صدای او برای این نقش بسیار خوب است و به خوبی سردی موجود در صدای این هنرپیشه را درآورده است. خیلی کم پیش می آید که یک بازیگر بتواند دوبلور خوبی بشود و حتی خیلی کمتر پیش می آید که یک دوبلور بتواند یک بازیگر خوب باشد اما نگار جواهریان یک استثنا به شمار می رود و به خوبی توانست از پس این کار برآید.

پیمان معادی در ادامه بیان کرد: هیچ اصراری وجود نداشت که خود من بخواهم نقش بازداشتی را دوبله کنم. همانطور که هیچ اصراری نبود که یک بازیگر نقش استوارت را دوبله کند. به خاطر ندارم که از بازیگر زنی به غیر از نگار جواهریان تست گرفته باشیم اما با دوبلورهای بسیاری در این زمینه صحبت کردیم. من و نگار جواهریان در فیلم سینمایی ملبورن با یکدیگر کار کرده بودیم و به خوبی هم را می شناختیم و با توجه به اینکه جواهریان به این نقش بسیار نزدیک بود حضور او به عنوان دوبلور می توانست بسیار موثر باشد. جواهریان برای دوبله این فیلم سینمایی بدون هیچ چشم‌داشتی و به اندازه یک فیلم سینمایی زمان گذاشت.

وی با اشاره به بخشی از پشت صحنه فیلم سینمایی ««کمپ ایکس ری»» توضیح داد: در سکانس های پایانی این اثر سینمایی من و کریستین استوارت بارها برای یکدیگر گریه کردیم و جالب اینجاست که این اتفاق هنگام دوبله فیلم نیز رخ داد. احساس می کردم نگار جواهریان نیز روی این نقش تحلیل دارد و ما مدت ها برای سکانس هایی از فیلم با یکدیگر بحث کردیم. به هر حال من از نتیجه این کار بسیار راضی هستم و شک ندارم که نگار جواهریان یک پدیده است.

مهدی معزی درباره مشکلاتی که بر سر راه اکران این اثر سینمایی وجود داشت، توضیح داد: گردنه های بسیاری بر سر راه ما وجود داشت. در واقع شورای صنفی نمایش ما را برای اکران این فیلم معطل کردند چراکه یک قانون نانوشته وجود دارد که براساس آن هر چند سینماداران دوست دارند فیلم های خارجی را اکران کنند اما کارگردان ها و تهیه کنندگان تمایلی به این کار ندارند چراکه فکر می کنند ممکن است به اقتصاد سینما صدمه وارد شود.

پیمان معادی نیز در ادامه تاکید کرد: مهمترین بخش اصلی مشکلات موجود بر سر اکران این اثر سینمایی بحث شکستن تابوی نمایش فیلم های خارجی در ایران بود. به هر حال هر کسی که فیلم می سازد با مشکلاتی مواجه می شود مانند فیلم سینمایی «برف روی کاج ها» که هرچند توانست در جشنواره فیلم فجر سیمرغ تماشاگران را از آن خود کند اما یک سال و نیم توقیف بود. بزرگترین مشکل ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست. در واقع در این نهاد افرادی در اتاق های خود نشسته اند و آماده شنیدن حرف های ما هستند و ما می توانیم با گفتگو و منطق با آنها صحبت کنیم. مسئله اصلی این است که ما نمی دانستیم که در مسیر اکران ««کمپ ایکس ری»» مشکل از کجا است و گاهی برای حل مشکلات موجود علاوه بر حضور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به دفاتر دیگری هم سر می زدیم.

وحید رونقی در ادامه این نشست با اشاره به دوبله فیلم های خارجی در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی توضیح داد: دوبله هایی که ما انجام می دهیم بیشتر برای تلویزیون و نمایش خانگی است و دوبله ای برای اکران در سینما نداریم. تلویزیون که رایت فیلم هایی که پخش می کند را نمی خرد و شبکه نمایش خانگی نیز یا این رایت را خریداری نمی کند و یا برگه ای را نشان می دهد که انگار خریده است.

پیمان معادی با اشاره به فروش این فیلم سینمایی در سینماها بیان کرد: هیچکدام از ما به نفع مالی اکران ««کمپ ایکس ری»» فکر نمی کنیم چراکه قرار نیست این اثر سود مالی برای ما به همراه داشته باشد بلکه بیشتر یک کار فرهنگی به شمار می رود. در واقع من دوست داشتم برای مردمم فیلمی که در آن بازی کرده ام را دوبله و نمایش دهم. با توجه به اینکه به زودی اکران این فیلم شروع می شود در تلاش هستیم تا تدابیر مناسبی برای تبلیغ و دیده شدن این اثر داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه همیشه تماشای یک فیلم زبان اصلی جذابیت و ارزش بیشتری برای مخاطب دارد بیان کرد: ما در تلاش هستیم تا بتوانیم «کمپ ایکس ری» را به زبان اصلی نیز در سینماها به نمایش گذاریم اما این را باید بدانیم که همه مخاطبان سینما نمی توانند یک فیلم سینمایی را با زیرنویس دنبال کنند چراکه ممکن است بخش هایی از فیلم را از دست بدهند. در واقع فیلم دیدن همراه با زیرنویس خواندن کار بسیار سختی است و نباید فراموش کرد که همه مخاطبان سینما شامل اطرافیان ما نمی شود. من هم مانند هر فرد دیگری تماشای نسخه اصلی این اثر سینمایی را ترجیح می دهم اما برای رضایت خاطر بخش دیگری از مخاطبان سینما ترجیح دادیم دوبله مناسبی برای این اثر داشته باشیم. به هر حال دوبله کار بسیار خوب شده است و با توجه به اینکه فیلم در یک فضای بسته انجام شده است صداگذاری ها به خوبی صورت گرفته است. البته این را نباید فراموش کرد با همراهی تعدادی از مطرح ترین صداگذاران سینمای ایران بین دو تا سه ماه روی مهندسی صدای این فیلم کار کردیم.

پیشنهادات درخشانی برای بازی در هالیوود دارم

پیمان معادی با اشاره به بازی در فیلم های مختلف خارجی توضیح داد: هیچکس حتی نزدیک ترین دوستان من نمی دانند که چه پیشنهادهای درخشانی برای حضور من در سینمای هالیوود مطرح شده است. پیشنهادهایی با رقم های بالا و چشمگیر. من مدتی در پروژه های مختلف هالیوودی کار کردم و نتوانستم در کنار خانواده ام حضور داشته باشم. یکی از بهترین پیشنهادهایی که به تازگی به من شده است بازی در یک فیلم سینمایی هالیوودی بود که بی شک نمایش آن در سال آینده می تواند جزو فیلم های مطرح باشد. اگر قرار بود در این فیلم سینمایی بازی کنم باید ۱۸ هفته در اسپانیا و در کنار بزرگترین سوپراستارهای سینمای هالیوود زندگی می کردم و این به معنای آن بود که باید از خانواده خود برای مدت طولانی جدا می شدم. من می خواهم در کنار خانواده ام باشم و خوشحالم که این پیشنهاد را نپذیرفتم و در نهایت توانستم در فیلم سینمایی بسیار متفاوتی با نام «ابد و یک روز» در سینمای ایران بازی کنم. بی شک نقش هایی که در ایران بازی می کنم تاثیرگذارتر از نقش هایم در هالیوود است. نباید فراموش کرد که همه چیز سوپراستار شدن نیست. البته اگر جوان ۲۵ ساله ای بودم با چنین پیشنهاد متفاوتی به من می شد بی شک از دست می رفتم اما خانواده خوب و مشاوران بسیار خوبی در کنار من وجود دارد که نمی گذارند برخی از انتخاب های غلط را انجام بدهم.

این هنرپیشه سینما با اشاره به حضور برخی از بازیگران سینمای ایران در خارج از کشور بیان کرد: هر کدام از ما چارچوب های خاصی برای خود در نظر داریم. خانم هایی که از ایران برای بازی در فیلم های خارجی، خارج شده اند دلشان خواسته است که چنین تصمیمی را بگیرند اما شاید من هیچوقت چنین تصمیمی نمی گرفتم. من برای خودم چارچوب های محکمی دارم و بسیاری از کارها را انجام نمی دهم و در کنار آن بسیاری از کارها را حتی اگر به نفع هم نباشد انجام می دهم. من برای بازی در نقش های مختلف سینمای هالیوود با بسیاری از دوستانم در ایران مشورت کردم و از نظرات آنها استفاده کردم.

وی تاکید کرد: بارها در مصاحبه های خود اعلام کردم که هالیوود آن جذابیت معروف را برای من ندارد و تنها یک فضای کاری متفاوت برای من به شمار می رود. من امروز در فیلمی مانند «ابد و یک روز» بازی کردم و از بازی در آن افتخار می کنم. برای من فرقی نمی کند که در ایران بازی کنم یا در هالیوود، مهم قصه خوبی است که به من پیشنهاد می شود و باعث انتخاب و بازی من در یک فیلم می شود.

پیمان معادی در پاسخ به این سوال که آیا کریستین استوارت در انتخاب او برای بازی در فیلم «کمپ ایکس ری» نقش داشته است یا خیر، بیان کرد: بعد از مطالعه فیلمنامه برای اولین بار با پیتر ستلر کارگردان این فیلم هنگام گریم برای فیلم ملبورن از طریق اسکایپ صحبت کردم و اولین صحبت ما ۲۰ دقیقه به طول انجامید. در این صحبت تصمیم گرفته شد تا شب با کریستین استوارت نیز بازیگر نقش مقابلم صحبت کنم. این بازیگر یک سوپر استار بزرگ در سینمای هالیوود است که با کمترین دستمزد در این فیلم سینمایی که جزو آثار لوباجت است بازی می کرد. هنگامی که با این بازیگر صحبت کردم او به طرز باورنکردنی من را غافلگیر کرد و به من گفت که دو تا از فیلم های من را دیده است و با یکی از دوستان مشترکان درباره بازی من صحبت کرده است. این بازیگر در بخش دیگری از صحبت خود به من گفت که من وارد سینمای تو می شوم و از تو می خواهم که من را در این کار همراهی کنی و من هم به او گفتم باید تمرین کند. همین مسئله سبب شد تا ما یک هفته قبل از شروع فیلم برداری با یکدیگر تمرین کردیم.

وی ادامه داد: ساخت فیلم های مستقل در ایران و آمریکا فرق چندانی با یکدیگر ندارد و همه با بودجه های بسیار کمی ساخته می شود. متاسفانه برخی از افراد فکر می کنند که هر فیلمی که در آمریکا ساخته می شود به معنای سینمای هالیوود است اما بسیاری از فیلم ها مانند فیلم های مستقل جزو فیلم های هالیوود به شمار نمی رود و فیلم های غیر هالیوودی بسیاری در آمریکا ساخته می شود که نامزد دریافت اسکار می شود.

برنامه ریزی برای کارگردانی «بمب»

بازیگر فیلم سینمایی «ملبورن» در ادامه این نشست با اشاره به انتخاب بازیگر در سینمای هالیوود توضیح داد: برای بستن قرارداد با یک بازیگر برای یک فیلم هالیوودی عوامل فیلم باید با مدیر برنامه های بازیگر صحبت کند اما در ایران کارگردان به بازیگر زنگ می زند و می گوید در فیلم من بازی کن و اگر بازیگر بخواهد فیلمنامه را بخواند به کارگردان بر می خورد و ممکن است دیگر به بازیگر زنگ نزد اما در هالیوود بازیگر باید فیلمنامه را قبل از قبول کار خوانده باشد.

معادی در پاسخ به این سوال که مدت هاست به دنبال ساخت یک فیلم سینمایی هستید و چرا این فیلم را نمی سازید، گفت: زمانی که در نمایش «خشکسالی و دروغ» بازی می کردم طرح ۸ صفحه ای را نوشتم و به آسیاپاسفیک فرستادم که جایزه بهترین طرح فیلمنامه را از آن خود کرد. این طرح در حال حاضر به اسم «بمب» آماده شده است. هر وقت خواستم این اثر را برای ساخت آماده کنم یک پروژه جدیدی به من پیشنهاد شد و به همین منوال ۶ سال گذشت. در کنار آن باید فیلمنامه این اثر به گونه ای بود که آن را می پسندیدم. از آنجایی که داستان این فیلمنامه زمان دارد و باید در زمستان فیلمبرداری شود امیدوارم امسال بتوانم این پروژه را جلوی دوربین ببرم در غیر این صورت ممکن است به سال آینده موکول شود.

این بازیگر در پاسخ به این سوال که آیا برای بازی در فیلم سینمایی «ابد و یک روز» سیمرغ می برد یا خیر بیان کرد: هرچند تا امروز فیلم های زیادی در سینما بازی کردم اما تا به حال نامزد دریافت سیمرغ هم نشدم اگر برای این فیلم سینمایی هم کاندید نشدم اعلام می کنم که اصلا ناراحت نمی شوم البته جشنواره فیلم فجر برای من از اهمیت بسیاری برخوردار است و من بسیار دوست دارم تا فیلمم را در کنار مردم ببینم و این مسئله برای من از هر چیزی مهم تر است. در واقع اگر از این فستیوال ها جایزه نمی گیرم به این دلیل است که برای چگونه بازی کردنم از آنها آدرس نمی گیرم. من در تلاش هستم تا کار خوب را به مخاطبم ارائه دهم و به همین دلیل همیشه در حال یادگیری هستم به گونه ای که طی یک سال گذشته در نیویورک درس بازیگری خواندم و در تئاتر نیویورک بازی کردم. جشنواره فیلم فجر جنس دیگری از بازی را می پسندد و من چیز دیگری و من نمی دانم که امسال بتوانم از سیمرغ جایزه بگیرم یا نه.

وی با اشاره به حضور بازیگران ایرانی در سینمای هالیوود توضیح داد: با توجه به شرایط موجود فکر می کنم که حضور بازیگران سینمای ایران در هالیوود به زودی انجام شود. خوشبختانه بعد از این اتفاقات خجسته می توانیم شاهد اتفاقات بهتری در سینمای ایران باشیم. به تازگی یک کانال فرانسوی از من برای موفقیت در اجرای برجام و باز شدن درها به روی سینمای ایران سوال پرسید و من گفتم فکر می کنم همان اندازه که مردم ایران خوشحال هستند مردم غرب هم خوشحال باشند چراکه می توانند از پتانسیل شرق از جمله داستان ها و بازیگران حرفه ای آن برای خود استفاده کنند.

مهدی معزی در ادامه این نشست گفت: زمانی که پیشنهاد بازی در یک فیلم خاص هالیوودی به پیمان معادی شد و او بازی در این فیلم را رد کرد از او پرسیدم که چرا این کار را انجام داده است و او بیان کرد پسر من ۴ ساله شده است و من دو سال از زندگی او را ندیده ام.

وی در ادامه با اشاره به زمان اکران این فیلم سینمایی بیان کرد: دوست داشتیم «کمپ ایکس ری» در زمان مناسبی اکران شود اما تولیدات سینمایی در ایران بسیار زیاد است و در حال حاضر ۲۰ فیلم از سال گذشته در نوبت اکران قرار دارد. اگر این فیلم الان اکران نمی شد فیلم های جشنواره فجر نیز به لیست اضافه می شد و فکر می کنم نوبت نمایش این فیلم به تابستان سال بعد می رسید.

پیمان معادی در ادامه با اشاره به فیلم سینمایی «ابد و یک روز» گفت: با توجه به اینکه من هیچگاه سعی نمی کنیم سلیقه و نظر خود را خرج کنم باید بگویم این فیلم یک اثر بسیار خوب است و من نقش بسیار متفاوتی در آن تجربه کردم البته یک گروه شگفت انگیز از بازیگران و عوامل در این پروژه سینمایی حضور داشتند.

این بازیگر سینما با اشاره به ایجاد فضای منفی از سوی برخی از رسانه ها برای اکران فیلم سینمایی «کمپ ایکس ری» در کشور توضیح داد: فضای خودی و غیرخودی از طرف ما هیچگاه مطرح نشده است و من امیدوارم هر کاری که انجام می دهم همه دوست داشته باشند. دوست داشتم در این جلسه تعدادی از آن رسانه ها که نسبت به این فیلم گارد داشتند حضور پیدا می کردند تا رو در رو با هم در این باره صحبت می کردیم. اگر افرادی بنا بر منافع شخصی خود درباره این فیلم صحبت هایی کردند که خودشان هم به آن باور ندارند باید در این جلسه حضور پیدا می کردند تا همه مسائل مطرح می شد. نباید فراموش کنیم که همه ما ایرانی هستیم و چارچوب های فرهنگی خود را داریم.

وی متذکر شد: ما هرگز توهین نکرده ایم و انتظار شنیدن توهین هم نداریم. من همه را دوست دارم اما متاسفانه برخی از رسانه ها مطالبی در رابطه با فیلم «کمپ ایکس ری» نوشتند که بیشتر شبیه یک شوخی است. اگر آمریکا فیلم سینمایی «آرگو» را می سازد و باعث خشم ما می شود در ادامه ما باید از ساخت فیلمی مانند «کمپ ایکس ری» خوشحال باشیم که این گونه به مسئله انسانیت توجه داشته است.

اگر یک ایرانی هم در گوانتانامو وجود داشت در «کمپ ایکس ری» بازی نمی کردم

معادی توضیح داد: زمانی که بازی در فیلم «کمپ ایکس ری» را قبول کردم پیش از هر چیز پرسیدم آیا در زندان گوانتانامو هیچ ایرانی حضور داشته است یا نه که به من گفتند خیر. اگر یک ایرانی هم در لیست ۲۰۰ زندانی زندان گوانتانامو وجود داشت من هیچگاه بازی در این فیلم را نمی پذیرفتم. چرا که نمی خواستم نماینده ایران در چنین زندانی باشم. در شرایطی که می گویند ایرانی ها تروریست هستند من بسیار خوشحالم که حتی یک ایرانی هم در این زندان وجود نداشت. زندان گوانتانامو یک شرمساری بزرگ برای کشور آمریکا است و همه رئیس جمهوری های آمریکایی از جمله اوباما با هدف تعطیل شدن این زندان روی کار آمدند اما هیچ کدام موفق نشدند.

وی با اشاره به اینکه هیچ تقدیری از من برای بازی در این فیلم سینمایی در ایران انجام نشده است، بیان کرد: در خارج از ایران مرکز عمومی مسلمانان آمریکا از من برای بازی در این فیلم سینمایی تجلیل کردند که توانستم در این فیلم چهره ای مظلوم از یک مسلمان به تصویر بکشم. در واقع من از این مرکز جایزه ویژه «ام پک» را به خاطر بازی در فیلم «کمپ ایکس ری» دریافت کردم. البته من توقع ندارم تا مسئولان سینمای ایران از من تقدیر کنند اما حداقل برای بازی در این فیلم به من فحش ندهند و من را نامسلمان خطاب نکنند.

پیمان معادی در پایان با اشاره به صحبت های اخیر حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت: روحانی طی روزهای گذشته سخنرانی بسیار زیبایی داشت که در آن به این مسئله اشاره کرده بود که برخی از افراد متخصص تقوا هستند. خوشبختانه کشور به سمت منطق و حرکت پیش می رود و این مسئله بسیار قابل احترام است. به خاطر دارم که در ابتدای کارِ تیم آقای ظریف، برخوردهای بسیار بدی با او و تیمش می شد اما امروز هم مخالفان و هم موافقان از این پیروزی مهم لذت می برند.

Check Also

بهترین سینماها را به فیلم‌های تجاری و کُمدی‌های بی‌ارزش می‌دهند

کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «آسمان آبی مادرم» می‌گوید که فعلا قصد اکران این فیلم را …