خانه / مطالب نمونه / پیش‌تولید «کافه پولونیا» پس از فجر/ به تهران قدیم می‌رویم

پیش‌تولید «کافه پولونیا» پس از فجر/ به تهران قدیم می‌رویم

عباس رافعی با اشاره به فیلمنامه «کافه پولونیا» که در حال نگارش آن است بیان کرد که پیش تولید این فیلم با توجه به فیلمبرداری مشترک در ایران و لهستان بعد از جشنواره فیلم فجر آغاز می‌شود.

عباس رافعی با اشاره به داستان فیلمنامه جدیدی که هم اکنون مشغول نگارش آن است، گفت: یک فیلم سینمایی با عنوان «کافه پولونیا» دارم که داستان آن به نوعی بازگشت به گذشته است. این داستان از زمان حال شروع می شود و به جنگ جهانی دوم در تهران می رسد و به سراغ یک مادر و دختر می رود.

وی با اشاره به خلاصه ای از داستان این فیلم اضافه کرد: این قصه از زمینه هایی واقعی برخوردار است که هم، زمان امروز و هم گذشته را در بر دارد. سال گذشته هنگام گودبرداری از یک ساختمان در حوالی میدان فاطمی انباری از مهمات جنگ جهانی دوم کشف شد که تعدادی اسلحه و ادوات جنگی و نظامی و همچنین گلوله های انفجاری در میان آنها بود و باعث شد تا خیابان بسته شود و باقی آن مکان را حفاری کنند.

کارگردان فیلم «فصل فراموشی فریبا» با اشاره به این واقعیت در زمان حال که شروع داستان را رقم می زند، اظهار کرد: داستان فیلم ما از آنجا شروع می شود که زمین حفاری می شود و دو اسکلت یافت می شود که همدیگر را در آغوش گرفته اند و برای کشف ماجرای داستان این دو اسکلت فیلم به گذشته در زمان جنگ جهانی دوم بازمی گردد و اینکه این ۲ نفر چگونه و در چه شرایطی در کنار مهمات یکدیگر را به آغوش می گیرند.

بازیگران ایرانی و لهستانی در «کافه پولونیا»

رافعی با اشاره به دیگر جزییات این فیلم سینمایی که عمده آن به مادر و دختری لهستانی می پردازد، توضیح داد: در این داستان ماجرایی عشقی شورانگیز برای دختر لهستانی رقم می خورد. ما فعلا در حال نگارش فیلمنامه هستیم و با آقای مسعود ردایی تهیه کننده مذاکره می کنیم که زمانی را برای پیش تولید شروع کنیم. «کافه پولونیا» پروژه عظیمی است و ما باید زمان کافی برای فیلمبرداری آن داشته باشیم.

کارگردان فیلم «آزادراه» درباره انتخاب بازیگران این فیلم نیز بیان کرد: هنوز به بازیگران این فیلم فکر نکرده ایم چون در آن بازیگران ایرانی و لهستانی در کنار هم بازی دارند و ما زبان فیلم را هم انتخاب نکرده ایم.

این کارگردان سینما در واکنش به انتظار چند ساله خسرو سینایی برای ساخت فیلم «قطار زمستانی» که آن هم پروژه ای مشترک با لهستان است، گفت: سینایی منتظر حمایت ها و وام های دولتی است. قرار است بنیاد سینمایی فارابی و همچنین یک بنیاد لهستانی بودجه ای را برای وی در نظر بگیرند اما فیلم «کافه پولونیا» با دو تهیه کننده ایرانی و لهستانی کاملا در بخش خصوصی ساخته می شود و حتی مذاکره ها با تهیه کننده لهستانی انجام شده است.

کارگردان «راز مینا» با اشاره به سابقه ای که در حوزه فیلمسازی در خارج از کشور داشته است، یادآور شد: من در این حوزه سابقه دارم و فکر می کنم این فیلم، پروژه ای است که به درستی می تواند سینمای ایران را به جامعه بین الملل معرفی کند و تلاش من هم این است که در پشت صحنه از همه عوامل حرفه ای بهره بگیرم.

پیش تولید بعد از جشنواره فیلم فجر

رافعی درباره موضوع و دوره تاریخی «کافه پولونیا» تصریح کرد: جرقه این فیلمنامه از همان زمانی زده شد که اتفاقی در میدان فاطمی رخ داد و من با تحقیقاتی متوجه شدم که منطقه فاطمی و پارک لاله فعلی کمپ آمریکایی ها بوده است و ارتش متفقین در این مناطق حضور داشته اند. با خود فکر کردم چقدر جالب است که ما چیزهای کمی از این تاریخ که به تهران قدیم تعلق دارد، می دانیم.

وی ادامه داد: ما همیشه گذشته خود را نفی کرده ایم و آنگاه گفته ایم که چرا جوانان هویت ندارند درحالیکه از این گذشته حرفی نزده ایم.

کارگردان فیلم «فصل فراموشی فریبا» به تاریخ ایران در گذشته اشاره و تصریح کرد: این فیلم قرار است هویت ایرانیان را نشان دهد که در گذرگاه های تاریخ میزبانان خوبی برای مهاجران بوده اند و آوارگان جنگی دنیا وقتی جایی را نداشتند به ایران می آمدند. در آن زمان ایران با گل و شیرینی و با آغوش باز از جنگ زدگان حمایت می کرد و چرا ما نباید این تاریخ را نشان دهیم.

رافعی در پایان زمان پیش تولید فیلم را بعد از جشنواره فیلم فجر عنوان کرد و با اشاره به داستان مشترک فیلم با لهستان گفت: در ایران قبرستانی وجود دارد که بسیاری از لهستانی ها در آنجا دفن هستند. فکر می کنم خوب است شهرداری کاری کند تا مردم بیشتر به آنجا بروند و این منطقه را ببینند چراکه آنها وصیت کرده بودند که در کشور ایران دفن شوند و در ایران بمانند.
منبع : مهرنیوز

Check Also

وزیر بهداشت به حاشیه های درمان کیارستمی پاسخ داد

وزیر بهداشت صبح امروز به عیادت عباس کیارستمی رفت و از نزدیک در جریان روند …