خانه / گزارش و خبر / فیلم ایرانی / افزایش اختیارات تهیه‌کنندگان و مسئولیت آنان در قبال فیلم‌ها

افزایش اختیارات تهیه‌کنندگان و مسئولیت آنان در قبال فیلم‌ها

رئیس شورایعالی تهیه‌کنندگان گفت: تشکیل دو کمیته انضباطی و کمیته بررسی پروانه ساخت و افزایش اختیارات و مسئولیت‌های تهیه‌کنندگان می‌تواند مشکلات سینمای ایران در حوزه تولید را مرتفع کند.

13920914000141_photoa

این روزها سرمایه گذاری و تهیه کنندگی محمد امامی باعث مشکلاتی در سینمای ایران شده است ارایه دستمزدهای نامتعارف سبب شده وضعیت تولیددر سینمای ایران با مشکلاتی مواجه شود در این باره و برای رسیدن به وضعیت روشن در خصوص تهیه کنندگی در سینمای ایران و کسب مجوز تهیه کنندگی وی از یک تشکیلات تهیه کنندگی با غلامرضا موسوی رئیس شورایعالی تهیه کنندگان به گفت و گو نشستیم که از نظر می گذرد:

دو گانگی در شوراهای وزارت ارشاد

غلامرضا موسوی رئیس شورایعالی تهیه کنندگان درباره وضعیت پیش روی سینما و معضلاتی از قبیل دستمزدهای نامتعارف و بروز مشکلات در تولید سینمای ایران گفت: معمولا دو تفاوت اساسی میان تولید در  شبکه نمایش خانگی و فیلم های سینمایی وجود دارد. برای ساخت فیلم در حوزه سینمای حرفه ای حتما شورای پروانه ساخت باید نظر بدهد و در مورد پروانه نمایش خانگی معمولا شورای دیگری وجود دارد  که همین امر باعث  یک دو گانگی می شود.  در وزارت ارشاد دو شورا برای این دو حوزه وجود دارد و  این دو شورا هیچ کدام شبیه هم عمل نمی کنند . در حالی که در بعضی موارد ساخت سریال اهمیت کمتری از فیلم سینمایی ندارد  و قاعدتاً باید دقت نظر بیشتری صورت گیرد.

بررسی دقیق در شورای پروانه ساخت حرفه ای

وی در ادامه به اهمیت شورای پروانه ساخت سینمای حرفه ای و حضور اعضای خانه سینما در این شورا اشاره کرد و گفت:  افرادی که در شوار پروانه ساخت حضور دارند دو نماینده از خانه سینما (کانون کارگردانان و شورایعالی تهیه کنندگان) در آن عضویت دارند به دلیل حضور نمایندگان خانه سینما مسایل به شکل حرفه ای تر دنبال و بررسی می‌شود. در شورای شبکه نمایش خانگی چه سریال و چه فیلم ها معمولا راحت تر پروانه ساخت به  تهیه کننده یا کارگردان ارایه می شود در خصوص تولید آثار اول در این حوزه نیز شاهد سختگیری خاصی نیستیم اما شورای پروانه ساخت سینمای حرفه ای باید کارگردان و تهیه کننده امتیاز لازم را داشته باشند و برای تهیه کنندگان  یک جدولی تعبیه شده که سواد، درس، تجربه و سرمایه گذاری و… ۱۰۰ امتیاز پیش بینی شده ۴۹ امتیاز به دست بیاورد امکان تهیه کنندگی برای فیلم اول را خواهد داشت. در این حوزه  قطعا مشاوران جدی  باید در کنار فیملسازان اول حضور داشته باشند حضور  مشاور رفع تکلیف نیست از سوی دیگر براساس یک سنت قدیمی معمولا با تهیه کننده اول کارگردان اول کار نمی کند و باید  یکی از افراد با سابقه باشد.

موسوی ادامه داد:  ضمن اینکه مثلثی به نام کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده در پرونده یک فیلم  موثر هستند و هر کدام تغییر کند فیلم دوباره بررسی می شود. و این نوع ضوابط کار در حوزه سینما را حرفه ای تر می کند. این سیستم باعث شد شورای پروانه ساخت سینمای حرفه ای بتواند مسلط تر و دقیق تر عمل کند و در این حوزه  شاهد رشدی هستیم که در  سینمای ایران قابل لمس است.

کمیته بررسی پروانه ساخت/ برخورد با خاطیان ارایه دستمزدهای نامتعارف

رئیس شورایعالی تهیه کنندگان سینمای ایران برای بهبود وضعیت سینما تصمیمات جدیدی را اتخاذ کرد و گفت: هیات رئیسه شورای عالی شورایعالی به دلیل کنترل های درست در حوزه تهیه کنندگی با دعوت از کانون کارگردانان آنها را مورد مشورت قرارداد تا بتواند بهتر عمل کند در این نشست به این مهم رسیدیم که اختیارات تهیه کنندگان در یک اثر سینمایی بیشتر شود و در قبال آن  مسئولیت های تهیه کننده  نیز وسیع تر شود تا بتواند به درستی پاسخگو باشد. دو کمیته  در شورایعالی تهیه کنندگان تشکیل خواهد شد در یکی از این کمیته ها درخواست پروانه ساخت را بررسی کند و از شورایعالی نامه  معرفی اخذ کرده و به شورای پروانه ساخت ارایه دهد. با این کار اعضای کمیته آخرین وضعیت دستمزدها را ارایه می کند و در مورد مسایل اقتصادی سینما توجه خاص خواهد داشت تا اگر خطایی صورت بگیرد برخورد جدی کند. سه هفته پیش شورایعالی به این مهم رسید و مصوب کرد  فیلم هایی که امکان دارد مسایل اقتصادی را رعایت نکنند و اختلال در امر تولید ایجاد کنند و  منافع خود را بر منافع  سینمای ایران ترجیح دهند  برخورد کند و  فیلمشان اکران نشود.

ایجاد کمیته انضباطی

وی در ادامه توضیح داد: کمیته انضباطی در نظر گرفتیم که براساس  پیش بینی و صحبت هایی که صورت گرفته نوع خطایی که تهیه کننده امکان دارد انجام بدهد، تصمیم گیری می کند.  با پرداخت دستمزد یا اختلال اقتصادی  در یک کار کمیته  که متشکل از نمایندگان یا روسای چهار صنف تشکیلات تهیه کنندگی هستند مسایل را براساس شرایط رصد می‌کنند و به نوعی با ریش سفیدی مشکلات را مرتفع می کنند و مانع بروز و ظهور مسایل مختلف در سینما خواهند بود.

موسوی در توضیح این کمیته گفت:  باتوجه به ارایه نامه از سوی شورایعالی تهیه کنندگان ایجاد این کمیته باعث می شود دوستان بدانند از شورایی که  نامه گرفتند اگر  خطایی صورت گیرد مورد بازخواست قرار می گیرند. از سوی دیگر مسئولیت صدور پروانه ساخت با وزارت ارشاد خواهد بود .

وی درباره اجرایی شدن ارایه نامه از سوی شورایعالی تهیه کنندگان به شورای پروانه ساخت گفت: در حال گفت و گو و مذاکره با ارشاد هستیم . موضوع را بررسی می کنند این اقدام انجام شود تبعات این اتفاق را بر عهده می‌گیرد. پیشنهاد شورایعالی به سازمان سینمایی این است که ساخت سریال ها اهمیت کمتری نسبت به سینما ندارد و و دو شورا به یک شورا تبدیل شود دقت نظر بیشتری صورت می گیرد.

بررسی اعضای جدید در کمیته عضویت ۵ نفره / تشکیلات تهیه کنندگی عضوگیری کردند

رئیس شورایعالی تهیه کنندگان درباره کارت تهیه کنندگی محمد امامی گفت: در دوره ای که اختلافاتی بین تهیه کنندگان وجود داشت، بدون اینکه شرایط کاملی داشته باشند وارد برخی از تشکیلات تهیه کنندگان شدند.ما چهار تشکیلات تهیه کنندگی داریم کسی برای این که عضو شورای عالی تهیه کنندگان شود از طریق این چهار تشکیلات اقدام می کند. طبیعتا این تشکیلات اساسنامه دارند براساس اساسنامه افراد وارد تشکیلات صنوف تهیه‌کنندگان شدند. سال گذشته چهار تشکیلات تهیه کنندگی  وارد شورایعالی تهیه کنندگان شدند و  قرار شد تا زمانی که پالایش کامل در چهار تشکیلات صورت نگرفته تهیه کننده جدیدی را نپذیریم. تهیه کنندگان جدید به هر کدام برای این که رسمیت پیدا کنند به کمیته عضویت مراجعه می‌کنند در کمیته نمایندگان چهار تشکیلات تهیه کنندگی به اضافه بازرس حضور دارند. این کمیته پنج نفره در مورد افراد قدیمی کار خود خود را براساس جداولی که دارد آغاز کرده اما هنوز به اعضای جدید نرسیده است طبیعتا افرادی که از ۱۰۰ امتیاز  ۴۹ امتیاز دریافت کنند می توانند عضو شورایعالی تهیه کنندگان باشند . اما  برخی تشکیلات طی این مدت  که کمیته فعال نبوده است عضو گیری کردند که از نگاه آن تشکیلات پذیرفته شده هستند اما برای اینکه وضعیت افراد مشخص و تهیه کنندگی آن ها محرز شود باید در کمیته ۵ نفره مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد:  باید اعضاء  یک بار پالایش شوند. برخی تهیه کنندگان امتیاز لازم را ممکن است کسب نکنند که برای رسیدن به آن امتیازات باید فعالیت کنند تمام این  نکات برای این است که اهمیت حرفه تهیه کنندگی در سینمای ایران بسیار زیاد است و همه مسئولیت  فیلم برعهده تهیه کننده است و نه سرمایه گذار.  بعد معنوی اثر هم به عهده کارگردان است.

 شبکه نمایش خانگی با تسامح و تساهل اداره می‌شود!

رئیس شورایعالی تهیه کنندگان سینمای ایران درباره وضعیت شورای شبکه نمایش خانگی گفت: از قدیم شورای شبکه نمایش خانگی به دلایل نوع کارشان هیچ کدام از این موارد را بررسی نمی کردند. واقعیت این است  که در سینمای شبکه نمایش خانگی تسامح و تساهلی  وجود دارد که ما فکر می کنیم نباید وجود داشته باشد. و دو شورا به یک شورا تبدیل شود . درخواست ما این است که برای رشد این بخش این است که تهیه کنندگان کاملا حرفه ای و کسانی که سابقه  فعالیت در این حوزه را دارند باید در این حوزه به خصوص ساخت سریال شبکه نمایش خانگی حاضر شوند تا دیگر شاهد مشکلاتی در این حوزه نباشیم.

 

Check Also

محمدرضا فروتن به بهانه روز روانشناس یادداشت نوشت

محمدرضا فروتن بازیگر سینما و تلویزیون به بهانه روز روانشناس یادداشتی را به نگارش در …