خانه / مطالب نمونه / جشنواره ها / جشنواره فیلم مستقل «خورشید» با پیام احترام به انسان برگزار می‌شود

جشنواره فیلم مستقل «خورشید» با پیام احترام به انسان برگزار می‌شود

پنجمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل «خورشید» با پیام احترام به انسان به دبیری مهدی یارمحمدی از تاریخ ۲۲ تا ۲۵ دی‌ماه برگزار می‌شود.

هدی یارمحمدی دبیر پنجمین جشنواره فیلم مستقل «خورشید» با اعلام این خبر در نشست رسانه‌ای که صبح امروز ۲۰ دی‌ماه در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری با حضور محمدرضا اصلانی مدیر هنری جشنواره، حمید آیتی رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر معماری و گیتا اصلانی شهرستانی نماینده انجمن فیلم «هم‌قدم» از کشور فرانسه برگزار شد، گفت: جشنواره فیلم خورشید امسال سال سخت مالی را پشت سر گذاشت و اگر حمایت‌های معنوی محمدرضا اصلانی کارگردان سینمای مستند و تجربی نبود، شاید این جشنواره برگزار نمی‌شد.

وی در ادامه افزود: پنجمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل «خورشید» با حمایت از سینمای تجربه‌گرا و آوانگارد و در بر داشتن پیام احترام به انسان از تاریخ ۲۲ تا ۲۵ دی‌ماه برگزار می‌شود.

یارمحمدی متذکر شد: دبیرخانهپنجمین جشنواره فیلم «خورشید» از اردیبهشت ماه سال جاری کار خود را آغاز کرد و تا پایان شهریور ادامه داد. در این مدت ۵۵ فیلمنامه به دبیرخانه جشنواره رسید که ۶ فیلمنامه توسط هیات انتخاب این بخش به مسابقه فیلمنامه‌نویسی جشنواره فیلم کوتاه مستقل «خورشید» راه یافت. همچنین ۵۶ فیلم به این دوره از جشنواره رسید.

وی با اشاره به رویکردهای آموزشی این جشنواره گفت: بحث آموزش یکی از مهمترین مباحث این جشنواره است، از همین رو طی مکاتباتی که با انجمن فرهنگ و هنر هم‌قدم به سرپرستی گیتا اصلانی شهرستانی در فرانسه داشتیم، به نتایج قابل توجهی دست یافتیم، از همین رو قرار است در این جشنواره مروری بر آثار آلن کاوالیه که از جمله فیلمسازان تجربه‌گرا در سینمای فرانسه است، داشته باشیم.

در ادامه این نشست، حمید آیتی مدیر پژوهشکده فرهنگ هنر و معماری با اشاره به همکاری با جشنواره فیلم «خورشید» گفت: پژوهشکده فرهنگ هنر و معماری از سال ۸۳ با گروه‌های پژوهشی در عرصه مدیریت فرهنگی و هنر آغاز به کار کرد که علاوه بر خدمات پژوهشی، خدمات ویژه تخصصی هنر را نیز در بر می‌گیرد؛ بنابراین مهمترین محور همکاری این پژوهشکده با جشنواره فیلم کوتاه مستقل «خورشید» مسائل پژوهشی است.

وی ادامه داد: به اعتقاد من جشنواره فیلم کوتاه مستقل «خورشید» یکی از جشنواره‌های تخصصی در حوزه سینمای تجربه‌گرا است که باید قدر آن را دانست. به خصوص اینکه پیام این جشنواره احترام به انسان است. این پیام در دنیای کنونی ما که انباشته از خشونت، ناامیدی، تخریب طبیعت و دوری از معنویت است، از ارزش‌های بسیاری برخوردار است.

محمدرضا اصلانی مدیر پنجمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل «خورشید» با بیان این مطلب که این جشنواره بازنگری سینمای تجربه‌گرا در ایران است، گفت: سینمای تجربه‌گرا به معنای آماتور بودن نیست، بلکه حرفه‌ای‌ترین فیلمسازها تجربیات نو در عرصه سینما را در اختیار مخاطبان می‌گذارند.

این مستندساز ادامه داد: یکی از دلایل طرح سینمای تجربه‌گرا در جشنواره فیلم کوتاه مستقل «خورشید» این است که نگرانی عمیقی در روند سینمای ایران وجود دارد، سینمایی که پیرو سینمای جهان بوده نه پیشرو.

اصلانی تاکید کرد: اگر نگاه عمیق به تاریخ سینمای جهان داشته باشیم درمی‌یابیم که سینمای ایران در پهنه تاریخ سینمای جهان جایی ندارد و این باعث ناخرسندی است. بنابراین این جشنواره تلاش دارد رویدادی مستقل، نه به معنای اقتصادی بلکه به معنای سینمای متفکر را معرفی کند.

پس از پایان صحبت‌های محمدرضا اصلانی، گیتا اصلانی شهرستانی نماینده انجمن فرهنگی و هنری هم‌قدم در فرانسه یکی از اهداف حضور خود در این جشنواره را معرفی فرهنگ و هنر فارسی‌زبانان و فرانسوی‌زبانان به یکدیگر عنوان کرد.

اصلانی شهرستانی با اشاره به این مطلب که سینمای ایران و فرانسه می‌توانند از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند، گفت: در دعوت از مهمانان و انتخاب آثار بخش چشم‌انداز سینمای مستقل فرانسه سعی کردیم ظرفیت‌ها و نقاط اشتراک بین دو سینمای فرانسه و ایران را در نظر بگیریم و همان‌طور که دبیر جشنواره عنوان کردم مرور آثار آلن کاوالیه را در نظر داریم. این فیلمساز، سینمایی متفاوت، مستقل از جهت تفکر و هنری را عرضه کرد.

در پایان این نشست، مهدی یارمحمدی دبیر جشنواره فیلم کوتاه مستقل «خورشید» گفت: این جشنواره یک جشنواره سینمایی است که پس از ۵ سال تلاش مداوم انتظار دارد از سوی مسئولان جدی گرفته شود. ما در این دوره از جشنواره از هیچ اسپانسر مادی برخوردار نیستیم و تنها اسپانسرهای معنوی ما فیلمسازان و اهالی رسانه هستند. این در حالی است که جشنواره فیلم «خورشید» می‌خواهد سینمای تجربه‌گرا را در ایران به بهترین شکل عرضه کند و امیدواریم مدیران سینمایی در انجام این مهم کمک‌های شایسته‌ای انجام دهند.

Check Also

مسافران دو سال بعد به سینماحقیقت رسیدند!

رحمانی: دو سال سکوت کردم تا حاشیه‌ای ایجاد نشود