خانه / ویژه جشنواره فیلم فجر / امسال با رویکردی متفاوت بازار را برگزار کردیم

امسال با رویکردی متفاوت بازار را برگزار کردیم

مدیر بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر تاکید کرد رویکرد این دوره بازار متفاوت است.

وحید اسفندیاری مدیر بازار جشنواره جهانی فیلم فجر در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره گفت: هدف از بازار فیلم در واقع بازاریابی فیلم‌های ایرانی و تعامل فرهنگی و تجاری با سایر کشورها، به ویژه کشورهای منطقه است. ضمن اینکه زمینه‌ مذاکرات برای همکاری های فرهنگی و تولیدات مشترک را فراهم می‌کند. از طرفی برای کسانی که به عنوان فروشنده در بازار شرکت می‌کنند، فرصتی برای رسانه‌های ویدئویی، سازمان صدا و سیما و همچنین موسساتی که فیلم‌های مناسب برای اکران و یا جشنواره‌های ایرانی انتخاب می‌کنند را نیز فراهم می‌کند.

او در مورد تفاوت بازار در این دوره با دوره‌های پیشین گفت: اصولا برگزاری بازار و چنین رویدادهایی تفاوت اجرایی چندانی ندارد، مگر اینکه ما رویکرد متفاوتی نسبت به آن داشته باشیم. یعنی در حقیقت بازار یک ساز و کاری دارد و یک سری اصول و مقرراتی وجود دارد که باید بر اساس آن عمل کرد. فراخوان رویداد برای جشنوارها، خریداران وفروشندگان کمپانی‌های مختلف ارسال و اطلاع رسانی می‌شود و علاقه مندان پس از ارزیابی حضور پیدا می‌کنند ولی اینکه ما چگونه بازار را برگزار کنیم موجب می‌شود که تفاوت‌هایی با سال‌های پیش داشته باشد.

اسفندیاری در ادامه با اشاره به اینکه میرکریمی کسی است که سعی می‌کند برنامه درازمدت داشته باشد و کارش را به نحو احسن انجام دهد، گفت: بر همین اساس امسال یک تیم حرفه‌ای مناسبی را برای بازار تدارک دیده‌اند و مسئولیت‌ها را به گونه‌ای تفکیک کرده‌اند که هر کس مسئولیت بخشی را بر عهده گیرد تا بتواند کارهایش را در حیطه تخصصی خودش خوب انجام دهد.

او همچنین در مورد تفاوت‌های این دوره از بازار اظهار کرد: توجه بیشتر به منطقه و محدود کردن فروشندگان به گونه‌ای که شرکت های مهم تر حضور یابند ، یکی از تفاوت‌های عمده امسال با سال‌های پیش است، در حقیقت امسال سعی شده که به تعداد اهمیت داده نشود بلکه کیفیت مورد توجه بیشتری قرار گیرد. این مساله از ترجیحات ویژه دبیر جشنواره بود که ما هم عمل کردیم.

مدیر بازار فیلم افزود: یکی از نکات مهمی که سال‌های پیش خیلی برای رسیدن به آن تلاش می‌کردیم ولی نتیجه نمی گرفتیم سایت بازار و جشنواره بوده است . امسال دبیر جشنواره این را مورد توجه قرار دادند واکنون جشنواره و بازار سایت خوب و جامعی دارد. سایت جشنواره و بازار در واقع پیشانی و ویترین این رویداد است و هر کس که به سایت مراجعه می‌کند باید بتواند اطلاعات خوبی بگیرد و بداند که این جشنواره چه فیلم‌هایی را عرضه می‌کند، چه کسانی شرکت کرده‌اند و قوانین و مقررات و جوایزش چیست. از مدت‌ها پیش تدارک لازم دیده شد و همه اطلاعات مو جود و لازم جمع‌آوری شد و سایت خیلی خوبی هم طراحی شد به گونه‌ای که حتی اگر افراد دیگری در سال‌های بعد مسئولیت این کار را به عهده داشته باشند، می‌توانند این سایت را حفظ کرده و اتفاقاتی که دردوره‌های پیشین جشنواره‌ در سال‌های قبل افتاده را نیز مرور کنند و در سایت حفظ کنند تا به شکل یک منبع اطلاعاتی مرجع که سابقه تمام دوره‌های پیشین را نیز در بر می‌گیرد در دسترس باشد.

او ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که آقای میرکریمی روی آن بسیار اصرار داشت و اتفاق افتاد این بود که ما کارها را زودتر شروع کنیم. بنابراین الان نسبت به مهلت های مقرر جشنواره و بازار خیلی جلو هستیم که البته این مسئله مشکلاتی را نیز برای خود ما ایجاد کرده است. به عنوان مثال مهلت ثبت نام برای بازار تمام شده و دیگر کسی نمی‌تواند ثبت نام کند، در حالی که الان ما در لیستمان بیش از ۱۴ شرکت داریم که درخواست غرفه کرده‌اند اما به دلیل محدودیت فضا و اینکه دیر اقدام کرده‌اند و هزینه سمبلیک ابتدایی را نیز در زمان مقرر پرداخت نکرده‌اند، نمی‌توانیم به آنها غرفه بدهیم و این باعث دلخوری دوستانمان شده است. البته این اتفاق به نوعی از مزایای کارهم محسوب است که سال بعد دوستان می‌دانند باید زودتر اقدام کرده و اطلاعاتشان را زودتر ارسال کنند.

مدیر بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر در مورد تعداد غرفه‌ها و شرکت‌کننده‌های این دوره از بازار شرح داد: در بازار امسال ما ۴ گروه شرکت‌کننده داریم. یک گروه فروشندگان هستند (۳۴ شرکت فروشنده با حدود ۵۰ نفر) که فقط ۲۰ غرفه به آنها تعلق گرفته است. ۲۸ شرکت خریدار به تعداد حدود ۳۲ نفر، یک گروه دیگر نمایندگان جشنواره‌های خارجی که حدود ۶۰ نفر از ۶۰ جشنواره مختلف دنیا هستند. همچنین غرفه‌داران ایرانی هستند که در این بخش حدود ۲۷ شرکت ایرانی با میانگین حدود ۱۰۰ نفر حضور دارند که فقط ۲۲ غرفه به انها تعلق گرفته است.

او ادامه داد: ساعت کار بازار از ۱۲ ظهر تا ۹ شب است و نمایش آثار ایرانی برای خارجی ها از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ شب خواهد بود. بنابراین حق انتخاب با افراد است، صبح‌ها می‌توانند فیلم ببینند و بعدازظهرها در بازار حضور داشته باشند.

مدیر اجرایی بخش بازار جشنواره گفت: با توجه به محدودیت فضا در مجموع ۴۲ غرفه موجود است که ۲۰ غرفه را به کمپانی‌های خارجی و ۲۲ غرفه را به شرکت‌های ایرانی اختصاص داده‌ایم. از آنجا که تعداد شرکت‌ها بیش از تعداد غرفه‌ها است، مجبور شدیم از برخی شرکت‌های خارجی که از یک کشور هستند، درخواست کنیم که با هم در یک غرفه حضور داشته باشند. در مورد شرکت‌های ایرانی مجبور شدیم از برخی عذرخواهی کنیم، زیرا حاضر نشدند دریک غرفه مشترک باشند.

او در مورد تعداد آثار موجود در بازار نیز بیان کرد: بر اساس مقررات بازار هر شرکت ایرانی می تواند حداکثر ده فیلم برای گاید بازار معرفی کند اما این تعداد برای برخی موسسات مثل مرکز گسترش، سازمان صدا و سیما ،کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یا مثلا فارابی بسیار ناچیز است، ولی به هر حال اگر هر غرفه‌دار فقط ۱۰ فیلم هم ارائه کند بیش از ۲۲۰ فیلم و با احتساب شرکت‌های خارجی در مجموع بیش از ۵۰۰ فیلم از تولیدات سال‌های اخیرشان در بازار فیلم امسال ارائه خواهد شد.

سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر از اول تا ششم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

Check Also

کیارستمی باعث آشنایی من با سینمای ایران بود

کیارستمی باعث آشنایی من با سینمای ایران بود