خانه / ویژه جشنواره فیلم فجر / کیارستمی باعث آشنایی من با سینمای ایران بود

کیارستمی باعث آشنایی من با سینمای ایران بود

کیارستمی باعث آشنایی من با سینمای ایران بود

نوبوهیرو سووا، متولد شهر هیروشیما‌ی ژاپن است. او تا کنون فیلم‌هایی را در کشورهای ژاپن و فرانسه ساخته است. سووا که از دانشکده فیلم و رسانه توکیو فارغ‌التحصیل شده ، در دانشگاه هنر توکیو مشغول تدریس سینما است.

آیا اولین بار است که به تهران می‌آیید و چگونه با فستیوال فجر آشنایی پبدا کردید؟

نوبوهیرو سووا: من در دانشگاه هنر توکیو در ژاپن تدریس می‌کنم و سال گذشته به دعوت یکی از داشگاه‌های هنر در آبان ماه به تهران آمدم. همانجا در مورد برگزاری جشنواره فجر مطلع شدم. در این فستیوال فیلمی برای نمایش ندارم و جهت سخنرانی در بخش دارالفنون جشنواره به تهران دعوت شده‌ام.

چقدر با سینمای ایران آشنایی دارید؟

اولین بار فیلم «خانه دوست کجاست؟» اثر عباس کیارستمی را تماشا کردم و بسیار شوکه شدم. سپس فیلم «کلوزآپ» را تماشا کردم و آن مرا بیشتر شوکه کرد و اینگونه با سینمای ایران آشنا شدم. فیلم‌های دیگر کارگردانان ایرانی از جمله مجید مجیدی را نیز تماشا کرده‌ام.

در مورد اینکه محل کاخ جشنواره در مرکز شهر تهران قرار گرفته است نظرتان چیست؟

بسیار انتخاب خوبی است. جشنواره بوسان نیز پیش از این چنین بود و در محلی در مرکز شهر قرار داشت. بنابراین مردم دسترسی بیشتری برای تماشای فیلم‌ها داشتند. ما فیلمسازان بیشتر دوست داریم با زندگی فضای شهری هر کشوری که جشنواره در آن برگزار می‌شود آشنایی پیدا کنیم. بنابراین به شکل کلی ایده‌ خوبی است.

با توجه به اینکه پیش از این در جشنواره‌های بسیاری شرکت کرده‌اید، کیفیت و فضای برگزاری جشنواره را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بسیار رضایت بخش است. کاخ جشنواره، فضای جمع و جوری دارد و در همین فضا فیلمسازان و دوستداران سینما دور هم جمع می‌شوند و به گفتگو می‌پردازند و این مسئله بسیار انرژی بخش است. فضای جشنواره بوسان نیز پیش از این چنین بود. اما اکنون به دلیل اینکه آن جشنواره بسیار بزرگ شده است، ما حتی برای پیدا کردن فیلم مورد نظرمان دچار مشکل می‌شویم. جشنواره فجر در حال حاضر بیشتر فضایی شبیه به جشنواره بوئنوس آیرس دارد.

شما فیلمی در کارنامه‌تان با عنوان داستان اچ دارید که مستندی در مورد اقدامی در جهت بازسازی فیلم هیروشیما عشق من ساخته آلن رنه است. ایده ساخت این فیلم چگونه در ذهن شما شکل گرفت؟

من متولد هیروشیما هستم و هرگز تصمیم نداشتم فیلمی در مورد زادگاه خود بسازم. اما هنگامی که با این ایده مواجه شدم تصمیم به ساخت آن گرفتم و نتیجه کار فیلم بسیار عجیبی شد.

به جز سخنرانی‌ای که در پیش خواهید داشت، چه هدف دیگری را از شرکت در این جشنواره دنبال می‌کنید؟

قصد دارم تا آنجا که می‌شود به تماشای فیلم‌های ایرانی بنشینم تا بیشتر با سینمای روز ایران آشنایی پیدا کنم.

Check Also

فیلم‌های بسیاری خوبی در جشنواره دیدم/ امیدوارم دبیر جشنواره تغییر نکند

کارگردان فیلم «پرویز» برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر بر اساس قواعد و استانداردهای حرفه‌ای را …