خانه / مطالب نمونه / این مریم چرا ناپدید شد؟

این مریم چرا ناپدید شد؟

نشست نقد و بررسی فیلم «روایت ناپدید شدن مریم» ساخته محمدرضا لطفی ۱۷ دی ماه با حضور عوامل این فیلم در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، رضا بهبودی بازیگر این فیلم در سخنانی مطرح کرد: نقشی که در این فیلم بازی کردم، نقشی بود که باید در اندازه‌های خودش اجرا می‌شد و هرگونه اضافه کاری و کم کاری غلط بود. به نظرم این کاری غلط است که به کارگردان و فیلمنامه‌نویس بگوییم که نقش من را زیاد کن و یا دیالوگهای من را افزایش بدهد، من همیشه سعی می‌کنم از چنین روشی استفاده نکنم.

او در ادامه گفت:بازی دراین فیلم برای من تجربه متفاوت،دلنشینی بود و تعامل خوبی با کارگردان فیلم داشتم.

 

محمدرضا لطفی کارگردان «روایت ناپدید شدن مریم» نیز در سخنانی گفت: ژانر وحشت در سینمای ایران ضعف‌هایی دارد که ما سعی کردیم این ضعفها را برطرف کنیم. ما سعی کردیم اگر فیلم ما باعث ترس تماشاگر نمی‌شود، حداقل باعث خنده تماشاگر نشود. اصولا تماشاگران در سینمای ایران گارد وحشتناکی نسبت به ژانر وحشت دارند.

وی ادامه داد:ما سعی کردیم در فیلم روایت ناپدید شدن مریم جنس ترس فیلم ،ایرانی باشد. به عنوان یک منتقد سینما باید بگویم اکثر فیلمهایی که در ژانر وحشت ساخته شده‌اند با فرهنگ ما تفاوت دارد و با کپی‌برداری از آثار هالیوودی ساخته شده‌اند.

عزیزالله حاجی مشهدی منتقد سینما نیز که در این نشست حضور داشت در اظهاراتی عنوان کرد: برخلاف برخی تصورات این فیلم یک فیلم داستانگوست و یک فیلم مستند نیست. مستندنمایی هم در خدمت داستان‌گویی است.

او در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد: یکی از ظرافتهای این نوع از فیلمها این است که در عین ایجاد تعلیق ،هیچ قطعیتی را اعلام نمی‌کند.

حاجی مشهدی همچنین به نکته مهمی اشاره کرد وگفت: برخی از فیلمهای ژانر وحشت این توقع را دارند که باعث جیغ کشیدن تماشاگران درسالنهای سینما شوند.مثل آدمهایی که وارد تونل وحشت در شهر بازی می‌شوند و جیغ می‌کشند ! از فیلمهای ژانر وحشت نباید چنین توقعی داشت.

در ادامه این جلسه محمد رضا لطفی به اکران فیلمش در گروه هنر وتجربه اشاره کرد و گفت:یکی از مزیتهای مهم این گروه اکران فیلمها در درازمدت است. هم‌اکنون انتخاب فیلمها برای اکران در سینماها براساس نظرات سالن‌دارها ست و آنها نیز همیشه به دنبال اکران فیلمهایی با حضور سوپراستارها وبازیگران مطرح هستند. از سویی دیگر بیش از صد سال است که ملاک مردم برای تماشای فیلمی بازیگران آن هستند. اما هم‌اکنون گروهی تشکیل شده به نام هنروتجربه که ملاک اصلی آن بازیگران نیستند بلکه خود فیلم است. با استقبال بسیار خوبی هم که از فیلمهایی مثل “پرویز” و “ماهی وگربه” شده،نشان می‌دهد که مردم به چنین فیلمهایی علاقه‌مندند.

او ادامه داد:من از گروه هنر وتجربه ناراضی نیستم و البته انتقادهایی هم دارم که این انتقادها را به آقای علم الهدی هم گفته‌ام ولی چون این گروه در ابتدای راه است وظیفه ماست که از این گروه حمایت کنیم و به نظرم بعد از یکی دوسال باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. به نظرم تشکیل گروه هنر وتجربه اتفاق بزرگی در تاریخ سینمای ایران است.

لطفی همچنین گفت: برای گرفتن پروانه ساخت این فیلم شش ماه دوندگی کردم و تهمت‌های بسیاری شنیدم.در حالی که شورای پروانه ساخت مسئولیت ساخت این فیلم را برعهده نگرفته بود، آقای شایسته مسئولیت ساخت آن را برعهده بگیرد.

Check Also

وزیر بهداشت به حاشیه های درمان کیارستمی پاسخ داد

وزیر بهداشت صبح امروز به عیادت عباس کیارستمی رفت و از نزدیک در جریان روند …