خانه / مطالب نمونه / بازدیدی از لوکیشن باشکوه فیلم «محمد رسول‌الله»

بازدیدی از لوکیشن باشکوه فیلم «محمد رسول‌الله»

کم و کیف ساخت فیلم «محمد رسول‌الله» پرسش‌برانگیز بود و جز در مواردی، ساخت آن در سکوت خبری انجام شد اما پاسخ این پرسش‌ها در بازدید اهالی رسانه از لوکیشن فیلم «محمد رسول‌الله» داده شد.

به گزارش خبرنگارمهر، سفر یک روزه به دل تاریخ به دعوت و میزبانی محمدمهدی حیدریان مجری طرح و مجید مجیدی کارگردان فیلم «محمد رسول‌الله» صورت گرفت؛ دعوتی که در ابتدا غافلگیر کننده به نظر می رسید اما در ادامه تحسین برانگیز و حیرت آور جلوه کرد.

 اتوبوس های سبز رنگ در شهری شلوغ و در میان ترافیک صبحگاهی روز چهارشنبه ۱۷ دی ماه منتظر بودند تا اهالی رسانه را که سالها در حیرت چرایی سکوت خبری فیلم «محمد رسول‌الله» بودند، برای بازدید به لوکیشن این فیلم سینمایی ببرند اما غافل از اینکه این سفر تنها پاسخی به سؤالات در ذهن مانده اهالی رسانه نیست بلکه سفری رویایی به دل تاریخ با لباس قرن بیست و یکم در محل تولد و زندگی حضرت محمد (ص) پبامبر دین اسلام است؛ زندگی‌ای که پیش از این در کتاب های تاریخ اسلام در طول دوران مدرسه در مقاطع مختلف تحصیلی، حتی در دوران دانشگاه در میان دروس عمومی در قالب درس ۲ واحدی مرور کرده بودیم.

 

شهرک پیامبر اعظم (ص) در ۵۵ کیلومتری جاده تهران و قم با ۲۲۰ هکتار مساحت واقع شده است. شهرکی که بر اساس مستندهای تاریخی زمان زندگی پیامبر از شهر مکه و مدینه ساخته شده بود.

تیرک های چوبی و خانه های کاه‌گلی و نمایی از زندگی پیامبر اسلام

محمدمهدی حیدریان مجری طرح فیلم «محمد رسول‌الله» به عنوان میزبان به استقبال حجت‌اله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد دبیر جشنواره سی و سوم فجر که در این پروژه سینمایی به عنوان مشاور نیز حضور داشت و جمعی از اهالی رسانه آمد و خطاب به خبرنگاران حاضر گفت: می دانم امروز با سؤالات فراوانی به شهرک سینمایی پیامبر اعظم(ص) آمده اید که امیدوارم ضمن بازدید از لوکیشن این فیلم سینمایی به مجموع سؤالات شما پاسخ داده شود.

سفر یک روزه مهمانان پروژه سینمایی «محمد رسول‌الله» از ورودی شهر مکه که ۶۵ هکتار مساحت دارد به سمت شام آغاز شد. به گفته حیدریان شهر مکه ورودی های مختلفی به سمت عراق، شام و شهر بصرا داشته است.

 

دروازه بزرگ شهر مکه و چشم اندازی از بیابانی گسترده با خانه های کاه‌گلی کوتاه قد و در ادامه نمایی از شکوه و عظمت کعبه خانه خدا زیباترین تصویری است که بدو ورود به شهرک پیامبر اعظم (ص) به چشم می خورد. در واقع زیبایی بازدید از لوکیشن فیلم «محمد رسول‌الله» این بود که تنها موقعیت جغرافیایی ۲ شهر مکه و مدینه را پیش رو قرار نمی داد بلکه پلان به پلان زندگی حضرت محمد (ص) و خاندان رسول خدا را با فضاسازی های مناسب مقابل دید همگان می گذاشت و این جذابیت به خصوص برای شخصی که هیچگاه به سفر حج نرفته، دوچندان بود چراکه بدون هیچ پیش فرض و با ذهنیت بکر و دست نخورده به قلب تاریخ فرو برده می شد.

دو طرف ورودی شهر مکه بازار بزرگی دیده می شد که به گفته حیدریان این بازار قلب تجارت شهر مکه بوده و محل رفت و آمد تجار بزرگ این شهر به شمار می آمد. مردان اسب سوار و زنانی سبد به دست با لباس های عرب بی اعتنا به مهمانان تازه وارد در ابتدای ورودی بازار مکه ایستاده بودند و موقعیت ما نسبت به مردان و زنان عرب مانند این بود که به گذشته های بسیار دور و در قرن هایی که هیچگاه توسط انسان امروز دیده نشده، سفر کرده ایم.

 

 حجره های کاه‌گلی با سبدهای حصیری پر از ادویه های عربی، نخستین المانی بود که از بازار عرب به چشم می خورد و درست در سمت چپ بازار ادویه، حجره های کوچکی با پارچه های رنگین دیده می شد که به عبارتی بازار پارچه مکه بود. موقعیت شهر مکه در فیلم «محمد رسول‌الله» از قبل از تولد پیامبر اسلام تا بازسازی کعبه توسط سران قریش به تصویر کشیده شده است.

محل کتابخانه شهرک تاریخی پیامبر اعظم (ص) نخستین مکانی بود که اهالی رسانه به آنجا رفتند تا ضمن شنیدن توضیحاتی درباره سازه های شهر مکه از مراحل آماده سازی شهرک که به صورت تصاویر بزرگ قاب گرفته شده بود، بازدید کنند.

طراحی صحنه با سازه های سبک اما مقاوم

محسن شاه ابراهیمی درباره ساخت و ساز و طراحی صحنه توضیحاتی ارائه کرد و گفت: طراح اصلی فیلم «محمد رسول‌الله» میلژن کرکا کلژاکویچ هنرمند ۶۳ ساله اهل کروات است. این طراح صحنه روش منحصر به فردی را در ساخت دکور این شهرک به کار گرفت. درواقع روش های به کارگرفته تا این لحظه در سینمای جهان اتفاق نادری است. پیش از این مجموع سازه ها با روش داربست و لوله ساخته می شد اما برای نخستین بار در طراحی صحنه از سازه های سبک ولی مقاوم استفاده کردیم که همانطور که گفتم سبک تازه ای در طراحی صحنه فیلم های تاریخی ارائه شده است و در مجموع برای این فیلم سینمایی ۲۲ هکتار دکور ساخته شده است.  

 

کعبه دومین محلی بود که مورد بازدید قرار گرفت. زیبایی بازدید از کعبه در این بود که با نسیم ملایم همراه با سوز زمستانی و آسمان آبی و پاک، به نوعی چاشنی لذت بردن از فضای معنوی ایجاد شده بود. در واقع باد ملایم در سیاه چادر بزرگ با زری دوزی های زیبا می پیچید و شکوه و عظمت خانه خدا را دوچندان می کرد. گویی در یکی از روزهای خلوت نزدیک به اذان ظهر در شهر مکه به زیارت خانه خدا رفته ایم.

خانه «عبدالمطلب» پدربزرگ پیامبر (ص) از دیگر محل های بازدید بود. «دارالندوه» محل جمع شدن سران قریش و تصمیم گیری درباره اوضاع و احوال مکه از دیگر بخش هایی بود که مورد بازدید قرار گرفت. در واقع «دارالندوه» حکم مجلس فعلی و محل تصمیم گیری مسائل کلان این شهر بوده است.

خانه «ابولهب» عموی پیامبر که از ثروتمندان مکه نیز بوده است از دیگر مکان هایی بود که بازدید شد. این خانه مشرف به کعبه و یکی از خانه های مجلل آن دوران به شمار می رفت. پنجره های این خانه به شکل تمام و کمال مشرف به خانه خدا بود و هر پنجره ای زوایه ای دیده نشده از کعبه را نشان می داد.

 

حیدریان در توضیح دلایل ساخت پنجره های مشبک گفت که در این فیلم تلاش شده به دلیل موقعیت جغرافیایی کعبه از نور طبیعی خورشید استفاده شود.

چاوشی خوانی و ذکر صلوات در محل تولد حضرت محمد (ص)

کاروان بازدید از شهرک سینمایی پیامبر در ادامه سفر یک روزه خود به «مولد النبی» محل تولد پیامبر (ص) می رسند. در این بخش از بازدید که با چاوشی خوانی و ذکر صلوات بر حضرت محمد (ص) همراه است، بخشهای مختلف محل زندگی حضرت دکورسازی شده است.

یکی از بخش های زیبا و دیدنی محل زندگی حضرت محمد (ص) اتاقی بود که حضرت در آن به دنیا آمده بود؛ اتاقی کوچک با گهواره ای زیبا که در ورودی اتاق با بوی گل محمدی عطر آگین شده بود و صدای صلوات را دوچندان کرده بود. بازدید از این مکان به نوعی استراحتگاه بازدید کنندگان نیز محسوب می شد و هر یک از بازدید کنندگان به فراخور حال خویش از فضای معنوی و عطرآگین محل تولد حضرت بهره می برد و زیر لب ذکر صلوات را زمزمه می کردند و برخی نیز صورت شان از اشک نمناک می شد.

 

دروازه خروج از مکه به شهر بصرا باز می شد. این شهر یکی از مهمترین شهرهای تجاری در مسیر شام به شمار می رفت. در این شهر کلیسای بحیرا واقع شده است. کلیسایی که حضرت محمد (ص) در سن ۱۲ سالگلی همراه با عموی خود در سفری به شام از انجا گذشت و بحیرا راهب دیر اولین نوید پیامبری حضرت را به ابوطالب عموی پیامبر داد.

اذان مغرب در گوش مدینه پیچید و سفر به عمق تاریخ پایان گرفت

در اثنای بازدید اذان ظهر به صدا درآمد و جماعت حاضر در محل شهرک پیامبر (ص) نماز ظهر را در شهر مکه به جا آوردند.

بخش دیگری از این بازدید به برگزاری نخستین نشست مجید مجیدی کارگردان فیلم «محمد رسول‌الله» اختصاص داشت و پس از آن گشت و گذار کوتاهی در شهر مدینه انجام شد.

 

روز از نیمه گذشته بود و هوا رو به تاریکی رفت و صدای اذان مغرب در گوش شهر مدینه پیچید و مهمانان، شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) را ترک کردند تا طبق وعده حجت اله ایوبی رئیس سازمان سینمایی فیلم «محمد رسول‌الله» را در مراسم افتتاحیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر نظاره گر باشند.

 

همچنین باید یاد آور شد علیرضا شجاع‌نوری بازیگر نقش «عبدالمطلب» پدربزرگ پیامبر (ص)، مهدی پاکدل بازیگر نقش «ابوطالب» عموی پیامبر(ص)، مینا ساداتی بازیگر آمنه مادر پیامبر (ص) و ساره بیات بازیگر نقش «حلیمه» دایه پیامبر (ص) از جمله بازیگران این فیلم سینمایی بودند که در بازدید یک روزه اهالی رسانه، آنها را همراهی کردند.

فیلم «محمد رسول‌الله» به کارگردانی مجید مجیدی از پیش از تولد پیامبر اسلام آغاز می شود و تا ۱۲ سالگی حضرت را روایت می کند. صحنه‌های مربوط به وفات مادر رسول اکرم (ص) در روستای ابواء و صحنه‌های مربوط به دوران شیرخوارگی و خردسالی پیامبر در روستای سعدیه از بخش‌های جذاب و دیدنی فیلم هستند. فیلم «محمد رسول‌الله» با اولین سفر پیامبر به شام و رسیدن به صومعه بحیرا به پایان می‌رسد.

Check Also

وزیر بهداشت به حاشیه های درمان کیارستمی پاسخ داد

وزیر بهداشت صبح امروز به عیادت عباس کیارستمی رفت و از نزدیک در جریان روند …