خانه / گزارش و خبر / فیلم ایرانی / تغییر ساختار و رویکرد فارابی

تغییر ساختار و رویکرد فارابی

علیرضا رئیسیان گفت: سیف الله داد به دنبال کوچک‌سازی فارابی بود.

 این تهیه‌کننده و کارگردان سینمای ایران در گفت‌وگویی در مورد بحث کوچک سازی بنیاد سینمایی فارابی،به نوع کارکرد این بنیاد در فضای سینمای ایران در دهه شصت اشاره کرد و گفت: نحوه شکل‌گیری فارابی و نوع مدیریتش دقیقا متعلق به زمانی است که همه چیز در سینمای ایران دولتی بود.فارابی نقش حمایتی داشت و از پیش تولید تا اکران هر فیلمی در آن حضور داشت، وحدت مدیریت و وحدت اجزا هم در آن دوران از فعالیت سینمای ایران به چشم می‌خورد.

 

به گزارش ایسنا، رئیسیان با اشاره به اینکه بحث کوچک‌سازی فارابی مساله جدیدی نیست و اولین ریشه‌های آن به دهه هفتاد و حضور مرحوم سیف الله داد در معاونت سینمایی می‌رسد،گفت:در آن زمان از نزدیک با مرحوم داد در ارتباط بودم و در جریان تلاشهای ایشان برای تغییر در بنیاد سینمایی فارابی قرار داشتم.

وی یادآور شد: مرحوم سیف الله داد از اولین سال حضور خود در مسند معاونت سینمایی برنامه جامعی درباره تغییر ساختار و رویکرد فارابی تهیه کردند که نتیجه نهایی آن،هدایت سینمای ایران به مسیری بود که روی پای خود بایستد و اگر به خاطر داشته باشید،همان زمان مدیریت وقت فارابی تغییر کرد چون ایشان آمادگی تطبیق خود با این برنامه را نداشت.

به گفته رئیسیان، بنیاد سینمایی فارابی اسب زیبا و خوش رکابی است که همه می‌خواهند سوارش شوند و کسی نمی‌خواهد از آن دل بکند.

کارگردان«ریحانه»در ادامه تصریح کرد:پس می‌بینیم از سال ۱۳۷۶ بحث تغییر در بنیاد سینمایی فارابی مطرح بوده اما هرگز عملی نشده است؛ دلایل زیادی را می‌توان برای این مساله برشمرد مانند مقاومت در درون ساختار اداری،عدم آمادگی سینما برای فعالیت بخش خصوصی در آن یا نبود یک نهاد صنفی قوی که در غیاب فارابی بتواند برخی وظایف آن را انجام دهد و همین علتها مانع این تغییر بود.

رئیسیان بر تاکید بر اینکه در موضوع تعدیل و کوچک سازی فارابی نکته منفی و بدی نیست با اشاره به عملکرد بخشهای مختلف این بنیاد در سالهای اخیر گفت:سالها پیش در خیابان دوستی را دیدم که عرق‌ریزان مشغول هل دادن یک ماشین بود؛ از او پرسیدم ماشینت چیست و او گفت بنز است.من جواب دادم بنزی را که باید هل داد از پیکان هم بدتر است و این وضعیت امروز بخش بین الملل بنیاد سینمایی فارابی است.

وی یادآور شد: در بخش تامین تجهیزات و مواد خام هم متاسفانه این بنیاد خود را به روز نکرده و تعاریف استاندارد روز سینمای دنیا را دیگر در تجهیزاتش نمی‌بینیم.

کارگردان«سفر»در ادامه گفت:متاسفانه انگیزه تغییر در یک نهاد کهنه دولتی به خودی خود بسیار کم است، مگر اینکه این اتفاق از بیرون بیفتد که در حال رخ دادن است.البته این اتفاق تازه در حال رخ دادن و به جز رفتن بخشهایی مثل مدیریت سینماها و تجهیزات به موسسه سینما شهر و چند تغییر دیگر،عملا هنوز بخش کوچک‌سازی آغاز نشده و باید دید در آینده چه اتفاقاتی می‌افتد.

رییسیان با اشاره به اینکه مساله حمایت دولتی از تولیدات سینمایی از مسائل مهمی است که باید مشخص شود،گفت:قطعا باید حمایتی متمرکز از سوی تشکیلات دولتی برای حمایت از سینما وجود داشته باشد و در این شکی نیست چون دوستان زیادی در این سالها با استفاده از همین حمایتها در تمام ارگانها از فارابی تا حوزه هنری و رسانه‌های تصویری کار کرده‌اند و امتیاز و رانت گرفته‌اند و این بخشها هم بدون اعلام شفاف این کمکها،تنها به این دوستان در تولید آثار بی‌مخاطب کمک می‌کرد و سرمایه‌های زیادی را به باد داد.

این کارگردان در ادامه با انتقاد از نحوه برخورد با محمد رضا جعفری جلوه مدیر قبلی فارابی گفت:این رفتار درست نبود و آن را در شان یک مدیر فرهنگی در این کشور نمی‌دانم،شاید در پشت پرده قضایایی وجود داشته باشد که ما از آن بی‌خبریم اما شایسته این بود که هیات امنا از ایشان دعوت می‌کرد تا گزارش کار یکساله ایشان فرائت شود و در مورد آن بحث و بررسی شود اما بر اساس مصاحبه‌های برخی ازاعضای هیات امنا چنین اتفاقی نیفتاد و این نحوه برخورد به لحاظ عاطفی و انسانی من و برخی دوستان دیگر را ناراحت کرد.

رییسیان با تاکید بر لزوم کوچک سازی فارابی،گفت:امیدوارم این تغییر ساختاری به چابک سازی و تغییر رویکرد این سازمان بیانجامد که به نفع سینمای ایران خواهد بود و نگرانی‌هایی مثل مساله کارمندان این بنیاد بی مورد است چون بر اساس قانون داوطلبانه می‌توانند نسبت به بازنشستگی یا بازخرید و یا ادامه کارشان شخصا تصمیم بگیرند و حق کسی هم ضایع نخواهد شد.

Check Also

بهترین سینماها را به فیلم‌های تجاری و کُمدی‌های بی‌ارزش می‌دهند

کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «آسمان آبی مادرم» می‌گوید که فعلا قصد اکران این فیلم را …