خانه / مطالب نمونه / جدیدترین اظهارات حیدری / جشنواره‌ی فجر سیاسی نیست

جدیدترین اظهارات حیدری / جشنواره‌ی فجر سیاسی نیست

دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر همزمان با رونمایی از پوستر این دوره که تصویری از زنده‌یاد خسرو شکیبایی است، تاکید کرد که تا ۲۰ دی ماه فیلم‌های بخش‌های مختلف جشنواره در بخش رقابتی معرفی خواهند شد.

حیدری با رد بازبینی آثار رسیده به دبیرخانه این رویداد از سوی گروه‌های مختلف تصریح کرد: تنها هیات انتخاب این فیلم‌ها را دیده و درباره آثار رسیده به بخش مسابقه تصمیم گرفتند.

ا‌و در اولین نشست خبری جشنواره فیلم فجر بیش از یک ماه به آغاز این رویداد، از پوستر این جشنواره که عکسی از خسرو شکیبایی رونمایی کرد.

همچنین فیلم‌های بخش «نگاه نو» را معرفی کرد، ضمن اینکه محمد حیدری دبیر جشنواره سی و چهارم بارها تاکید کرد که از فیلم‌ها و اخبار این دوره از جشنواره صیانت می‌کند.

نشست خبری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

تصمیم نداریم اخبار جشنواره را در گاو صندوق نگه داریم

در این نشست که روز شنبه ۱۲ دی ماه در هتل «اسپیناس» برگزار شد‌، محمد حیدری دبیر جشنواره سی و چهارم درباره درج بعضی از اخبار این جشنواره به صورت غیر رسمی و توسط برخی از رسانه‌ها توضیح داد: ما تصمیم نداریم که اخبار جشنواره را در گاو صندوق مخفی کنیم. اما در نظر داشتیم خبرها طوری منتشر شود که حاشیه‌ای در پی نداشته باشد.

او اضافه کرد: اگر امسال هیات انتخاب جشنواره معرفی نشدند به این دلیل بود که می‌خواستیم در فضایی آرام و حرفه‌ای فیلم‌ها را ببینند و حقی ضایع نشود نمی‌خواستیم هیات انتخاب را مخفی نگه داریم، بلکه معتقد هستیم با این شیوه آنها قبل از جشنواره گفت وگویی نمی‌کنند تا مشکل ساز باشد.

او تاکید کرد: وظیفه من به عنوان دبیر جشنواره این است که از بروز حاشیه‌ها بپرهیزیم و از تمام اثار صیانت کنیم تا بهترین فیلم‌ها به جشنواره راه پیدا کند.

حیدری با ارائه توضیحاتی درباره روند فعالیت دبیرخانه جشنواره ادامه داد: حال همه ما خوب است و تلاش می‌کنیم جشنواره خوبی را برگزار کنیم. هرچند سلیقه هیات انتخاب در گزینش آثار دخیل است‌ و از سوی دیگر به دلیل اینکه آثار با کیفیت زیادی به ما رسیده‌اند‌، کار هیات انتخاب و داوری بسیار سخت خواهد بود.

او ابراز امیدواری کرد: جشنواره فجر هم مانند همه جشنواره‌های حرفه‌ای دنیا در سال‌های آینده هیات انتخاب نداشته باشد.

درخواست دبیر جشنواره‌ی فجر از رسانه‌ها

دبیر جشنواره فیلم فجر در این نشست از همه رسانه‌ها درخواست کرد تا با انتشار اخبار جشنواره همراه باشند و اخبار را زودتر از موعد انتشار ندهند.

او توضیح داد: ضمن عذرخواهی از تمام خبرنگاران باید بگویم متاسفانه از برخی خبرگزاری‌ها انتظار بیشتری داشتیم. بسیاری از خبرنگاران هیات انتخاب جشنواره را می‌دانستند اما طبق یک کار حرفه‌ای اعلام نکردند. درست است که رسانه‌ها با یکدیگر رقابت دارند اما وظیفه ما است که برای یکدیگر احترام قائل شویم و اجازه دهیم اخبار در موعد مقرر منتشر شوند.

او با اشاره به برگزاری بزرگداشت مهدی فخیم‌زاده‌، رضا کیانیان‌، رویا تیموریان‌ و محمد مهدی دادگو در این دوره از جشنواره افزود: تلاش کردیم برای کسانی بزرگداشت بگیریم که قبلا برایشان بزرگداشت برگزار نشده است.

در ادامه این نشست با پخش تصاویری‌، فیلم‌های بخش نگاه نو جشنواره معرفی شدند. بعد از این معرفی حیدری توضیح داد: در این بخش ۳۴ اثرفرم شرکت در جشنواره را پر کردند اما ۴ فیلم به موقع آماده نشدند، در نتیجه از بازبینی حذف شدند و در نهایت سی فیلم بازبینی شدند و یازده اثر هم انتخاب شدند.

او در ادامه با معرفی هیات انتخاب بخش مستند شامل محمدرضا اصلانی‌،مرتضی شعبانی‌، مجید خالقی سروش آرش لاهوتی و آزاده بیزار گیتی اعلام کرد که آثار بخش مستند روز سه شنبه معرفی خواهند شد.

نشست خبری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

فیلم‌های سودای سیمرغ تا ۱۸ دی ماه معرفی می‌شوند

این مدیر هنری سپس از معرفی بخش آثار سودای سیمرغ تا روز ۱۸ دی ماه خبر داد و افزود: تمام تلاشمان این است که در دوره جاری جشنواره نظم و انضباط داشته باشیم و طبق زمان‌بندی پیش برویم.

در ادامه نمایندگان رسانه‌ها پرسش‌های خود را از دبیر جشنواره پرسیدند.

جشنواره‌ی فجر یک جشن مردمی است و سیاسی نیست

حیدری در پاسخ به پرسشی درباره نزدیک بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و تاثیر حضور سیاست‌مداران در جشنواره فیلم فجر توضیح داد: جشنواره فجر یک جشن مردمی است و سیاسی نیست. انتخابات هم در زمان خودش برگزار می‌شود اما با سیاست کاری نیست.

او درباره حضور پررنگ فیلم‌های خیانت‌ محور و تلخ در بخش نگاه نو جشنواره گفت: در این بخش تنوع بسیار خوبی داریم، ضمن اینکه سینمای ما حاصل همه آن چیزی است که در جامعه رخ می‌دهد و هنرمندان با نگاه تیزبین خود آن را می‌بینند، همچنان که باید از حضور فیلم‌های انتقادی هم خوشحال باشیم.

حتما ممیزی وجود دارد

وی درباره سایه نگاه ممیزی در انتخاب فیلم‌های جشنواره فجر تصریح کرد: حتما ممیزی وجود دارد چون در چارچوب نظام کشور فعالیت می‌کنیم و برای دیدن آثار و صدور پروانه نمایش تابع مقررات کشورمان هستیم. البته خوشبختانه در بخش نگاه نو تمام آثار انتخاب شده همان آثاری هستند که هیات انتخاب آنها را برگزیده‌اند، به هر حال خط قرمزها همه جا وجود دارد و ما هم باید پذیرای مقررات کشورمان باشیم.

«آشغالها…» را به هیات انتخاب ارایه ندادیم

او در پاسخ به این پرسش که ایا فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» ساخته محسن امیر یوسفی به هیات انتخاب جشنواره ارائه شده است توضیح داد: از آنجا که این فیلم در دوره سی و دوم جشنواره فرم تقاضا را پر کرده بود و هرچند در دوره چهارم هم فرم جشنواره را باردیگر پرکرده است،‌ طبق آیین نامه جشنواره فیلم را به هیات انتخاب ندادیم. چون باید در این دوسال پروانه نمایش را دریافت می‌کرد، همه فیلم‌هایی که پروانه ساخت داشتند و فرم را پر کردند به هیات انتخاب ارائه شدند.

حیدری اضافه کرد: براساس آیین نامه فجر فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» که یک بار در سی و دوم فرم جشنواره را پر کرده است‌، نمی‌تواند در دوره بعدی تقاضای حضور در جشنواره را داشته باشد.

نشست خبری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

سیمرغ مردمی امسال هم با همکاری خانه سینما اهدا می‌شود

وی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی ارائه سیمرغ بلورین مردمی که سال‌های گذشته با همکاری خانه سینما اهدا می‌شده است توضیح داد: امسال نیز این جایزه با همکاری خانه سینما اهدا خواهد شد. البته در تلاش هستیم مکانیزم دیگری را طراحی کنیم تا دیگر نیاز به استقرار صندوق‌های رای نباشد. اما از آنجا که هنوز جزئیات کامل آن مشخص نشده است‌، بعدا چگونگی رای گیری در این بخش را اعلام می‌کنیم اما امیدوارم با رویکرد جدید حاشیه‌ها را به حداقل برسانیم.

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه با توجه به ازدحام آثار بخش سودای سیمرغ چند اثر از بخش نگاه نو می‌توانند به این بخش راه پیدا کنند‌، توضیح داد: قطعا تعداد بیش از دو اثر از فیلم‌های اول به بخش سودای سیمرغ راه خواهند یافت.

حیدری در ادامه این نشست در پاسخ به این پرسش که برای کم کردن دخالت نهادهایی که خارج از سازمان سینمایی در امور جشنواره مانند اهدای جوایز اعلام نظر می‌کنند‌،گفت: فیلم‌های جشنواره تابع مقرراتی انتخاب می‌شوند و ما تابع تصمیمات هیات انتخاب و داوری هستیم. البته به دلیل اهمیت جشنواره فجر‌،حساسیت‌هایی وجود دارد اما وظیفه دبیر جشنواره صیانت از فیلم‌ها و آرای هیات داوران است و ما به نظر آنها احترام می‌گذاریم.

تا پایان هفته جاری نحوه مشارکت را در مراکز استانها اعلام می‌کنیم

او درباره احتمال برگزاری جشنواره فجر در مراکز استان‌ها ادامه داد: تا پایان هفته جاری نحوه مشارکتمان را در مراکز استان‌ها اعلام می‌کنیم چرا که این موضوع به حامی مالی جشنواره بر می‌گردد. از آنجا که همه شرایط اقتصادی دولت را می‌دانیم و تاکید وزیر فرهنگ هم مبنی بر صرفه جویی در هزینه‌ها است‌، تلاش می‌کنیم با بهره گیری از حامی مالی بیشتر هزینه‌ها را از این طریق کم می‌کنیم اما اگر موفق نشویم باید دید استان ها خودشان چگونه در این امر مارکت می‌کنند.

دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به پرسشی دیگر درباره احتمال کناره گیری‌اش از این سمت به دلیل مشکلات جشنواره تصریح کرد: هماطنور که قبلا اعلام شده مسئولیت هر اتفاقی در مورد فیلم‌ها به عهده دبیر است و من باید پاسخگو باشم. هرچند در بخش‌هایی حاشیه‌هایی ایجاد می‌شود و شاید دبیر ناچار شود با بعضی نهادهای دیگر وارد گفت‌وگو شود، اما با اعتمادی که رئیس سازمان سینمایی و وزارت ارشاد به بنده دارند‌، تا پایان اختتامیه از همه فیلم‌های جشنواره صیانت می‌کنم و اگر هر اتفاق و مشکلی پیش بیاید،‌ صراحتا اعلام خواهم کرد.

حیدری درباره چگونگی حضور فیلم‌های انیمیشن در این دوره از جشنواره متذکر شد: با توجه به اینکه امسال رئیس سازمان سینمایی قول حمایت‌های ویژه‌ای از انیمیشن را داده‌اند، خواسته‌اند تا در جشنواره فجر هم نگاه مهربانانه‌ای به این بخش شود، به همین دلیل تلاش می‌کنیم بخش جداگانه‌ای برای اکران این فیلم‌ها داشته باشیم.

براساس بودجه‌ی سال گذشته امسال را برگزار می‌کنیم

این مدیر هنری درباره بودجه جشنواره سی و چهارم فیلم فجر گفت: اصل این است که جشنواره با صرفه جویی برگزار شود اما در عین حال تلاش می‌کنیم جشنی در سطح ملی و با کیفیت باشد و امیدواریم با حضور حامی مالی جشنواره بخشی از مشکلات برطرف شود.

وی اضافه کرد: بودجه جشنواره فجر هر سال متغیر بوده اما ما هم براساس بودجه دوره‌های گذشته این دوره را اداره می‌کنیم که امیدواریم ۸۰ درصد بودجه از طریق حامی مالی بخش خصوصی تامین شود.

حیدری که در این دوره از جشنواره با بنیاد خیریه کمک به سرپرستی کتایون ریاحی در برگزاری جشنواره همکاری دارد درباره حضور این بنیاد توضیح داد: خانم کتایون ریاحی متولی این خیریه است که البته حامی جشنواره نیست اما در بخش سینماهای مردمی کنار ما خواهد بود. چرا که در این دوره بیشتر روی مخاطبان مردمی متمرکز شده‌ایم ضمن اینکه با این شیوه مردم هم با فعالیت خیریه ایشان آشنا می‌شوند.

وی در توضیح بیشتر اکران فیلم‌های جشنواره در شهرستان‌ها متذکر شد: در این زمینه تابع مقررات شورای عالی تهیه کنندگان سینما هستیم. چرا که حقوق مادی و معنوی آثار متعلق به آنها است. حتما بحث مالی از طریق جشنواره انجام می‌شود و در غیر این صورت با استان‌ها تعامل خواهیم کرد.

نشست خبری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

چرا دو هنرپیشه مشاور دبیر جشنواره‌ی فجر شدند؟

او درباره استفاده از چهره‌هایی مانند مهتاب کرامتی‌ و شهاب حسینی به عنوان مشاوران این دوره از جشنواره تصریح کرد: در همه جشنواره‌های جهان استفاده از چهره‌های آن کشور رایج است و افتخار ما است که در جشنواره فجر هم به جایی برسیم که هنرمندان جشنواره را برگزار کنند و دولت فقط نظارت داشته باشد، حضور خانم کرامتی به عنوان مشاوره هنری تحسین برانگیز بود چرا که ایشان مانند دیگر اعضا در کنار جشنواره بود و ایده‌های بسیار خوبی هم مطرح کرد. همچنان که شهاب حسینی هم در بخش‌های مختلف جشنواره مشاوره داده است، البته از آنجا که ایشان یک فیلم در بخش «نگاه نو» داشت‌، هیات انتخاب این فیلم را به عنوان اثری مستقل دیدند و حضور شهاب حسینی به عنوان بازیگر تاثیر گذار نبود.

حیدری در پاسخ به این پرسش که با توجه به لو رفتن لیست فیلم‌های بخش نگاه نو چه ضمانتی وجود دارد که آرای هیات داوران جشنواره تا شب اختتامیه محفوظ بمانند گفت: صیانت از فیلم‌ها و اخبار جشنواره به عهده ما است اما از دوستان خبرنگار هم می‌خواهیم کنار ما باشند. هرچند کار رسانه‌ پیگیری اخبار است اما خواهش من این است که احترام متقابل به یکدیگر داشته باشیم. ما تلاش می‌کنیم با صیانت از آرا هیجان جشنواره را حفظ کنیم. اما در مورد اخبار دیگر بخش‌های جشنواره تمهیداتی داریم تا مثل بعضی از اخبار قبلی لو نروند. ما به احترام شما این اخبار را برای امروز نگه داشتیم اما متاسفانه در بعضی از رسانه‌ها منتشر شد.

به گفته او امروز آخرین روزی است که هیات انتخاب فیلم‌های بخش سودای سیمرغ را می‌بینند و نتایج این بخش به عنوان آخرین بخش جشنواره قبل از ۲۰ دی ماه اعلام می‌شود.

حیدری تاکید کرد: از آنجا که برخی از فیلم‌هایی که فرم شرکت رد جشنواره را پر کرده‌اند، هنوز در مرحله فیلمبرداری هستند و تا پایان دی ماه فیلمبرداری‌شان ادامه دارد ما این فیلم‌ها را حذف می‌کنیم، چون هیات انتخاب باید فیلم‌ها را به طور کامل روی پرده ببینند.

او با اشاره به تنوع آثار بخش سودای سیمرغ در این دوره از جشنواره درباره برگزاری نشست خبری فیلم‌ها همزمان با جشنواره گفت: به دلیل احترام به مطبوعات و از آنجا که می‌خواهیم نمایندگان رسانه‌ها با آرامش همه فیلم‌ها را ببینند‌، جلسات مطبوعاتی فیلم‌ها صبح برگزار می‌شود. و به این شیوه خبرنگاران برخلاف دوره‌های پیش بخشی از فیلم‌ها را از دست نمی‌دهند.

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره آثار بخش هنر و تجربه نیز خاطر نشان کرد: تابع مقررات این بخش هستیم و هنر و تجربه می‌تواند به عنوان بخشی مجزا مورد توجه قرار بگیرد و جوایزش هم تابع مقررات همین بخش است.

حیدری در ادامه این نشست با تاکید بر نگاه مردمی این دوره از جشنواره فیلم فجر ابراز امیدواری کرد: با حضور چهره‌هایی مانند مهتاب کرامتی و شهاب حسینی در سینماهای مردمی‌، شاهد رونق بیشتر این سینماها باشیم.

او همچنین اضافه کرد:امسال بخش ویژه‌ای برای مردم داریم و کاخ مردمی هم پردیس سینمایی ملت است. همچنان که مانند سال گذشته برنامه سینما سلام برای معرفی فیلم‌ها پیش از شروع جشنواره برگزار خواهد شد.

او همچنین توضیحاتی درباره سهمیه بلیت مردمی این دوره از جشنواره ارائه کرد.

به گزارش ایسنا‌، در این نشست سید صادق موسوی مدیر ارتباطات و روابط عمومی جشنواره فیلم فجر نیز در سخنانی گفت: امسال نیز همچون دوره‌های پیش کاخ جشنواره ،‌ برج میلاد است که یک سوم ظرفیت آن در اختیار بخش ارتباطات جشنواره است.

او با اشاره به کم شدن سهمیه مطبوعات در این دوره از جشنواره افزود: هرچند کارت‌های این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های پیش کمتر است و ممکن است سالن در بعضی سانس‌ها پر نشود، اما بهتر دیدیم تا با ازدحام بیش از حد جمعیت روبرو شویم و فکر می‌کنیم با این شیوه احترام بیشتری به مطبوعات می‌گذاریم.

به گزارش ایسنا‌، در این نشست خبری مهتاب کرامتی هم حضور داشت که در میانه نشست به یک سمت سالن هدایت شد و عکاسان تصاویر متعددی از او ثبت کردند در اواسط نشست خبر درگذشت محمدعلی اینانلو اعلام شد و حیدری و موسوی از درگذشت او ابراز تاسف کردند.

سونیا پوریامین، امیر عابدی، مرتضی رزاق کریمی و محمدرضا فرجی از دیگران حاضران نشست دبیر جشنواره‌ی فجر بودند.

در بخش پایانی نشست از پوستر جشنواره رونمایی شد.

نشست خبری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

این پوستر تصویری از زنده یاد خسور شکیبایی است که طراح آن مجید برزگر‌، نقاش آن بزرگمهر حسین‌پور و عکس آن از امیر عابدی است.

این خبر تا پایان نشست رسانه‌ای دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر به روز رسانی شد.

Check Also

وزیر بهداشت به حاشیه های درمان کیارستمی پاسخ داد

وزیر بهداشت صبح امروز به عیادت عباس کیارستمی رفت و از نزدیک در جریان روند …