خانه / ویژه جشنواره فیلم فجر / حضور یک فیلمساز به عنوان دبیر، امتیاز جشنواره جهانی فیلم فجر است

حضور یک فیلمساز به عنوان دبیر، امتیاز جشنواره جهانی فیلم فجر است

کارگردان فیلم «نفس» حضور یک فیلمساز به عنوان دبیر جشنواره را یکی از نقاط قوت این دوره می‌داند و معتقد است این جشنواره در سال‌های آینده روزهای خوبی را پیش رو خواهد داشت.

نرگس آبیار در گفت‌ و گو با ستاد خبری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: جشنواره بین‌الملل تاکنون در دل جشنواره فجر برگزار می‌شد و آن طور که باید و شاید دیده نمی‌شد. به نظر من تفکیک این بخش از جشنواره در دو سال اخیر اتفاق خوبی است.

او ادامه داد: با این جداسازی جشنواره بین‌الملل از زیر سایه جشنواره ملی فجر بیرون آمده و دیگر به صورت مستقل می‌تواند هویت خود را میان جشنواره‌های جهانی دنیا تثبیت کند. قطعا جداسازی بخش ملی از بین‌الملل به برجسته‌تر شدن جشنواره کمک خواهد کرد.

کارگردان «نفس» افزود: در این شرایط فیلمسازان ایرانی آثارشان را با آرامش بیشتری به جشنواره ارسال می‌کنند و می‌توانند با قدرت بیشتری در بازار جشنواره جهانی حضور داشته باشند. این یک فرصت استثنایی است، ما نباید فقط به فکر عرضه فیلم‌هایمان در بازار داخلی باشیم. باید سعی کنیم فیلم‌هایمان را به دنیا عرضه کنیم.

او تصریح کرد: در گذشته و به دلیل اینکه جشنواره بین‌الملل همیشه در زیر سایه جشنواره ملی بود، بازدهی لازم را نداشت. با توجه به اینکه ایران یکی از کشورهای مهم در عرضه آثار سینمایی است و آثار خیلی خوبی در کشور ما تولید می‌شود، هر سال تعداد زیادی از فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های مطرح و بین‌المللی رتبه و مقام‌های خوبی به دست می‌آورند.

آبیار گفت: تا پیش از این جشنواره بین‌الملل بیشتر در حاشیه قرار داشت و در هیاهوی جشنواره ملی دیده نمی‌شد و آن اتفاق خوبی که از برگزاری یک جشنواره بین‌المللی قرار بود اتفاق بیفتد رخ نمی‌داد. خیلی مجال مناسبی هم نبود برای پخش‌کننده‌ها و فیلمسازها که بتوانند خودشان را در بخش بازار نشان دهند اما خوشبختانه با جداسازی این بخش هم پخش‌کننده و هم فیلمسازها می‌توانند در بخش بازار حضور داشته باشند و یک وجه اقتصادی‌تری از فیلم‌های ما در جهان به‌وجود بیاید.

کارگردان «شیار ۱۴۳» افزود: امیدوارم این روند ادامه داشته باشد و بتوانیم جشنواره‌ای در سطح A برگزار کنیم که هم فیلمسازان ما بتوانند فیلم‌هایشان را عرضه کنند هم اینکه بتوانیم شاهد حضور فیلم‌های خوب و فیلمسازهای معتبری در جشنواره باشیم. با جداسازی جشنواره هم تمرکز بیشتری برای ارائه فیلم و بازاریابی وجود دارد و هم زمان مناسبی در اختیار فیلمسازان است که بتوانند از این جشنواره برای ورود به بازارهای منطقه و دنیا استفاده کنند.

این نویسنده و کارگردان افزود: ما بیشتر در جشنواره‌های دیگر مهمان بودیم و نمی‌توانستیم با فراغ بال خودمان و فیلم‌هایمان را معرفی کنیم، حالا در کشورمان یک جشنواره بین‌المللی داریم که با اعتبار بخشیدن به این جشنواره می‌توانیم به بازاریابی مناسبی برای فیلم‌ها و کسب اعتبار برای سینمای ایران بپردازیم.

او ادامه داد: همراهی با سینمای دنیا و بازار سینمای جهان کمی تعامل لازم دارد و ما باید صبر داشته باشیم. جشنواره فیلم فجر جشنواره‌ای نوپا است که به تازگی و برای دومین سال است که جداگانه برگزار می‌شود و باید کمی صبر کنیم تا بتوانیم از این جشنواره بهره لازم را برای ارتقای سینمای کشور در دنیا ببریم.

آبیار یکی دیگر از اتفاق‌های خوب این دوره را حضور یک فیلمساز به عنوان دبیرجشنواره دانست و گفت: دبیر این دوره از جشنواره تا حد زیادی فیلم‌سازان و شرایطشان را درک می‌کند و با مشکلات آنها در سطح بین‌المللی آشنایی دارد و این اتفاق می‌تواند کمک خوبی به فیلمسازان باشد که کسی که زبان سینما را می‌داند در راس قرار گرفته و این برای ما موجب امیدواری و خوشحالی است. این جشنواره قطعا در سال‌های آینده بیشتر شناخته خواهد شد و از لحاظ سطح برگزاری در دنیا ارتقا پیدا می‌کند.

سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر از اول تا ششم اردیبهشت ماه با دبیری رضا میرکریمی در پردیس چارسو برگزار می‌کند.

Check Also

کیارستمی باعث آشنایی من با سینمای ایران بود

کیارستمی باعث آشنایی من با سینمای ایران بود