خانه / ویژه جشنواره فیلم فجر / دو دبیر سابق فیلم فجر رو به روی هم چه گفتند؟

دو دبیر سابق فیلم فجر رو به روی هم چه گفتند؟

دبیران دو دوره‌ی از جشنواره‌ی فیلم فجر در نشستی، تأثیر و نحوه‌ی برگزاری این جشنواره را در تهران بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، در ابتدای این نشست که (سه‌شنبه ۶ بهمن) با حضور علیرضا رضاداد و حسین وُخْشوری، با محوریت «بررسی تأثیر ارتباطی جشنواره فیلم فجر در شهر تهران» در نگارستان «شهر» برگزار شد، حسین وخشوری دبیر نخستین دوره‌ جشنواره فیلم فجر با اشاره به جریان شکل‌گیری این جشنواره در سال ۶۱ یادآور شد: در آن زمان شرایط سینما مناسب نبود و بدنه سینما چندان با انقلاب و مسائل آن درگیر نبود، اما صحبت امام (ره) درباره سینما باعث شد ما به این فکر بیافتیم که بین سینماگران و انقلاب آشتی ایجاد کنیم.

او ادامه داد: جشنواره فجر هم در ابتدا به شکل فعلی نبود و بیشتر به این دلیل برگزار می شد که سینماگران فعالیت یک‌ساله خود را به نمایش بگذارند. آن سال‌ها استقبال مردم از جشنواره هم بیشتر بود و در سینما «شهرقصه» و «شهرفرنگ» ازدحام جمعیت ایجاد می‌شد و و این استقبال مردم هم در رسانه‌های خارجی منعکس می‌شد.

وی با اشاره به موضوع این نشست اظهار کرد: تصور من این است که جشنواره فجر در حال حاضر برای عامه مردم تاثیر آن چنانی ندارد و فقط عده‌ای سینماگر و علاقه‌مندان جدی سینما به جشنواره می‌روند و هدفش هم تنها نمایش فیلم‌هاست و هنوز به مرحله‌ای نرسیده که به موضوع این برنامه ارتباط داشته باشد.

وخشوری در پاسخ به این مسئله که آیا جشنواره فجر تأثیری در معرفی شهر تهران در سطح جهانی داشته یا نه؟! با اشاره به اینکه علت برگزار شدن جشنواره در دهه فجر این است که این ایام جشنی مردمی است و جشن سینما هم بخشی از آن بوده است اظهار کرد: در حال حاضر مردم خیلی در این امر دخیل نیستند و بلیت‌های جشنواره هم به سرعت تمام می شود و جشنواره در سطح شهر چندان نمود ندارد. جشنواره فجر در حال حاضر بیشتر حالت تخصصی پیدا کرده و فقط علاقه‌مندان خاص را جذب می‌کند و حتی آن‌ها هم اگر دیر بجنبند نمی‌توانند فیلم‌ها را ببینند، بنابراین نباید زیاد نگران این بود که اسم شهر تهران روی جشنواره هست یا نه!؟

در ادامه علیرضا رضاداد از دبیران دوره‌های مختلف جشنواره فجر نیز با اشاره به اینکه پیش از انقلاب جشنواره‌های مختلفی در تهران برگزار می‌شد که هیچ کدام ماندگار نبودند اظهار کرد: جشنواره فجر با وجود اینکه هنوز وسعت موردنظر را پیدا نکرده اما بزرگترین رویدادی است که در این ایام اتفاق می‌افتد؛ مردم در این دهه در دو امر بیشتر از سایر امور اجتماعی مشارکت می‌کنند که یکی راهپیمایی ۲۲ بهمن است و دیگری جشنواره فجر. این رویداد برگزار شد تا سینما بتواند خود را به مردم و رسانه‌ها و منتقدان عرضه کند.

او با اشاره به اینکه با وسعت یافتن شهر تهران جشنواره فجر هم وسعت پیدا کرده و ظرفیت سینما افزایش یافته گفت: انتظار مخاطب این است که این ظرفیت را ببیند، مراکز نمایش فیلم هم در سطح شهر پراکنده شده است بنابراین تعجبی ندارد که آن صف‌های طولانی مقابل سینماها امروز دیده نمی‌شود. با این حال جشنواره فجر می‌تواند جریانی اجتماعی برای فیلم‌ها ایجاد کند و شاید بیشتر دعواها برای حضور در جشنواره هم نه به خاطر جوایز بلکه به خاطر این موضوع است.

وی با اشاره به صحبت‌های حسین وخشوری مبنی بر اینکه جشنواره در ارتباط با مردم ضعیف بوده است اظهار کرد: عامه مردم درگیر جشنواره نمی‌شوند و نباید بشوند، اما بخشی از مردم که علاقه‌مندان جدی سینما هستند درگیر این امر می‌شوند با این حال جشنواره در حوزه ارتباط با مردم بیش از حوزه متخصصین و سینماگران درگیرکننده است.

رضاداد در پاسخ به این سؤال که آیا امکانات شهر تهران برای برگزاری جشنواره فجر کافی است پاسخ داد: خیر؛ ما هنوز از نبود مجموعه‌ای مناسب برای برگزاری جشنواره رنج می‌بریم. جشنواره‌های معتبر دنیا مرکزی خاص برای برگزاری مراسم‌شان دارند، در حالی که محل برگزاری فعلی جشنواره یعنی برج میلاد با اغماض تنها یک سالن‌اش مناسب نمایش فیلم است بنابراین یکی از اقداماتی که مدیران شهری و مدیران فرهنگی با همکاری هم باید انجام دهند ایجاد یک مرکز برگزاری برای جشنواره است که در دسترسی مطلوب نیز داشته باشد و سالن‌های استاندارد و متعددی داشته باشد که برای برگزاری نشست‌ها و امور جنبی نیز مناسب باشد. در این صورت می‌توان امکانات و تجهیزات موردنیاز برگزاری جشنواره را نیز مهیا کرد تا مثل سال‌های گذشته با مشکل مواجه نشویم.

حسین وخشوری با بیان اینکه جشنواره فجر به این دلیل برگزار نمی شود که کارکردی مثل جشنواره کن داشته باشد اظهار کرد: این جشنواره برای ارتباط مردم با فیلم‌ها ایجاد شده است. بنابراین کاری که امسال در پردیس ملت قرار است، انجام شود، باید در جاهای دیگر هم انجام شود. مردم علاقه مند دیدن فیلم هستند اما سینماها باید در شهر پراکنده باشد و تاکید من بر این است که جشنواره باید برای دسترسی بیشتر مردم برگزار شود و حرمت مردم در این کار در نظر گرفته شود. مردم از فیلم‌ها استقبال می کنند اما همواره با محدودیت مواجه‌اند و یکی از دلایل کمبود مخاطب ما نبود سینما در مناطق مختلف است.

دبیر نخستین دوره جشنواره فجر که اکنون مدیرمسئول روزنامه «سینما»ست، در پاسخ به صحبت‌های رضاداد در رابطه با لزوم ایجاد مرکزی ویژه برای برگزاری جشنواره اظهار کرد: برپا کردن کاخ جشنواره مربوط به وزارت ارشاد است. در حالی که شهرداری مسئول این است که برای همه مردم امکانات مساوی فراهم کند. جشنواره فجر به سرعت به طرف تخصصی شدن و بین المللی شدن است و هرچه پیش می‌رویم رابطه مردم با جشنواره کمتر می‌شود و شهرداری نیز در همین راستا عمل می‌کند.

در ادامه نشست علیرضا رضاداد در خصوص موضوع مشارکت شهرداری در بعضی دوره‌های جشنواره فجر و دستاوردهای این همکاری اظهار کرد: در دنیا بیشترین جشنواره‌ها را شهرداری‌ها برگزار می‌کنند و این فرصتی است که هم شهر را معرفی کنند هم رونق اقتصادی ایجاد کنند و در کنار آن مردم بتوانند با فرهنگ و هنر خود و کشورهای دیگر نیز آشنا شوند. البته چنین اتفاقی در کلان‌شهری مثل تهران چندان به چشم نمی‌آید اما در شهرهای کوچک دیده می‌شود. شهرداری‌ها می‌توانند با استفاده از آرایه‌های شهری توجه مردم را به برگزاری این رویداد جلب کنند.

این مدیر فرهنگی در خصوص کارکرد گردشگری جشنواره فجر نیز اظهار کرد: جشنواره فجر در حوزه بین المللی هیچ وقت جدی گرفته نشده و عملا برای برگزارنشدن برگزار شده است و تنها عده معدودی از هنرمندان خارجی در آن حضور داشته‌اند و این تاثیری در ایجاد گردشگری نداشته است، بخش بین الملل جشنواره هم تا به آن سطح موردنظر برسد راهی طولانی دارد.

حسین وخشوری نیز در همین رابطه با بیان اینکه اگر جشنواره در شهر دیگری برگزار شود شاید به اهداف خود برسد اظهار کرد: برگزاری این جشنواره اساسا برای جشن دهه فجر بوده است و اصلا کارکرد توریستی در سطح بین المللی ندارد و فعلا نمی توان دنبال این مسائل بود. جشنواره برای این برگزار شده که هنرمند بتواند در این فرصت با مردم ارتباط بگیرد بنابراین باید این بخش قضیه را توسعه داد. تصور ما هم در زمان ایجاد این جشنواره همین بود، درست کردن کاخ و تفکیک بخش ملی و بین المللی و کارهایی از این دست امور حاشیه‌ای است و اصل کار ارتباط دادن مردم با سینماست.

او یادآور شد: در سه دهه گذشته نیز جشنواره فجر در تولید نیروی انسانی سینما بسیار موفق‌ بوده اما در حوزه مردمی و ایجاد اشتیاق بین مخاطبان ناکام بوده است و نتیجه آن هم خالی ماندن سینماهاست. این جشنواره اگر بخواهد به عنوان جشنواره‌ای بین المللی مطرح شود باید در جای دیگری به روش دیگری و با برنامه‌های دیگری برگزار شود.

در ادامه علیرضا رضاداد با اشاره به اینکه ارتباط مردم با جشنواره صرفا محدود به سینما رفتن در این ایام نیست اظهار کرد: شاهدیم که از چند هفته پیش از آغاز جشنواره رسانه‌ها به این موضوع می‌پردازند و مردم از این طریق نیز در جریان اتفاقات سینما قرار می‌گیرند، به همین دلیل این رویداد بیشترین تماس را با افکار عمومی دارد بنابراین فقط حضور مردم در سینماها ملاک نیست بلکه حوزه عمومی را نیز باید در نظر گرفت.

وخشوری در پاسخ به این صحبت رضاداد اظهار کرد: هنرمندان به خودی خود در کانون توجه‌اند بنابراین اگر رسانه‌ها از این موضوع می نویسند به دلیل ارزش کار برگزارکنندگان و برگزاری جشنواره نیست بلکه به ارزش خود هنر برمی‌گردد.

به گزارش ایسنا، سید محمد بهشتی، محمد خزاعی و محمدرضا عباسیان از دبیران پیشین جشنواره فجر نیز که به این نشست دعوت شده بودند که نیامدند.

کارشناس و مجری این نشست، مسعود نجفی بود.

Check Also

کیارستمی باعث آشنایی من با سینمای ایران بود

کیارستمی باعث آشنایی من با سینمای ایران بود