خانه / مطالب نمونه / سینما صاحب برنامه‌ تلویزیونی دیگری می‌شود/ ارائه امکانات رایگان به فیلم‌ها صدقه نیست

سینما صاحب برنامه‌ تلویزیونی دیگری می‌شود/ ارائه امکانات رایگان به فیلم‌ها صدقه نیست

علیرضا رئیسیان کارگردان و تهیه کننده سینما که در جلسه  تهیه کنندگان  با رئیس رسانه ملی برگزار شد در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس،درباره این جلسه و آثار آن در حوزه سینما گفت:من به شخصه در هر سه ملاقات سینماگران با روسای سازمان سینمایی (لاریجانی، ضرغامی و سرافراز) در ۲۰  سال گذشته حاضر بودم اما به عقیده من حسن نیتی در رفتار و عملکرد آقای سرافراز وجود دارد که بسیار مهم است.

تلویزیون در انحصار نیروهای متوسط است

وی ادامه داد: بسیاری از کارگردانان بزرگ در دنیا از تلویزیون کار خود را شروع و به سینما پیوستند و بعد از مدتی معروف‌ترین عوامل سینما به تلویزیون می آیند و کارهای تلویزیونی قابل اعتناء انجام می‌دهند. در ایران فیلمسازانی همچون علی حاتمی، ناصر تقوایی، محمدرضا اصلانی از تلویزیون با ارایه سریال های مهم و موثر به سینما آمدند و بعد از مدتی هم ارتباط میان سینما و تلویزیون قطع شد. تلویزیون در انحصار نیروهایی قرار گرفت که استاندارد هنری متوسط و حتی پایینی دارند و همین امر باعث تنزل کیفیت آثار شد. در ملاقاتی که با آقای ضرغامی داشتیم ایشان تاکید کردند کارگردانان و هنرمندان مطرح عرصه فرهنگ پا به تلویزیون نمی گذارند که به عقیده من اعتراف هولناکی بود که ایشان در آن ملاقات به آن اشاره کردند.

ارایه امکانات رایگان به فیلم ها صدقه نیست

کارگردان به نام سینمای ایران در ادامه تاکید کرد: ارایه امکانات رایگان به فیلم‌ها صدقه نیست باید در استفاده نیروهای برتر سینما دقت لازم صورت می گرفت که متاسفانه این امر محقق نشد و مدیران بالادستی براساس میل و نظر خود این امکانات را در اختیار برخی از افراد قرار می‌دهد و نکته مهم این که ضابطه برای حمایت وجود نداشت. اما خوشبختانه در جلسه اخیر در نگاه آقای سرافراز و پورمحمدی حسن نیت دیده می شد که بلافاصله بعد از ارایه ۴ موضوع مهم از سوی سینماگران جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان رسانه ملی محقق شد.

کارگردان فیلم سینمایی «دوران عاشقی» توضیح داد: ۴ موضوع مهم که می توان به حمایت از پخش تبلیغات سینما در تلویزیون، تولیدات تلویزیون با حضور نخبگان سینما و ارایه تولیدات متنوع، خرید مناسب آثار سینمایی با گشاده رویی مسئولین سازمان مواجه شد و تخصیص تخفیف ۹۸ درصد برای پخش تیزر فیلم‌ها با دستور رئیس سازمان این امر محقق شد. دستور کار مدیران سازمان قرار گرفت.

پخش رایگان تیزر و تخفیف ضوابطی خواهد داشت

وی درباره چگونگی حمایت از آثار سینمایی در پخش تیزر گفت: حمایت از پخش تیزر رایگان و تخفیف ۹۸ درصد ضوابطی خواهد داشت و فیلم باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد. قطعاً فیلم توسط ناظران ارزشگذاری خواهد شد این حق طبیعی تلویزیون است همانگونه که سازمان سینمایی و فارابی از تمام فیلم ها به صورت یکسان حمایت نمی کند . این روند منجر به پیشرفت رابطه تلویزیون و سینما و ارتقاء سطح کیفی آثار تلویزیونی می شود.

تولید برنامه تلویزیونی با موضوع سینما در ارتباط با مردم نه سیاست های سازمان سینمایی

رئیسیان به پیشنهادی که از سوی یکی از تهیه کنندگان برای تهیه برنامه‌ای درخصوص مشکلات سینما اشاره کرد و گفت: اخبار حوزه سینما در برنامه‌های تلویزیونی بسیار کم است این درحالی است که مخاطبین مشتاق به عرصه سینما اخبار سینمایی ما را از شبکه های ماهواره‌ای دنبال می کنند. یکی از حاضران در جلسه  پیشنهاد تولید یک برنامه توسط اهالی سینما با نظارت سازمان صدا و سیما ارایه داد که مورد استقبال واقع شد. در این برنامه که توسط عوامل سینما تهیه و تولید خواهد شد با توجه به شناخت کامل از ظرفیت ها و پتانسیل‌های موجود ساخته می‌شود و این برنامه با هدف ارتباط با مردم ساخته خواهد شد نه ارتباط با سیاست های سازمان سینمایی.

وی درباره روند برنامه هفت نیز توضیح داد: این برنامه که پیشنهاد آن ارایه شد ربطی به برنامه «هفت » ندارد و به صورت مستقل توسط عوامل سینما ساخته می‌شود و پس از ایجاد کارگروه مشترک مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد و برنامه «هفت» می‌تواند ادامه یابد. اعضای حاضر در جلسه منتظر هستند که هرچه زودتر کارگروه مشترک که از نمایندگان دو طرف تشکیل می شود جهت تصمیم سازی ها به منظور ارتقاء کیفیت و حمایت تشکیل شود. 

 

 

 

Check Also

وزیر بهداشت به حاشیه های درمان کیارستمی پاسخ داد

وزیر بهداشت صبح امروز به عیادت عباس کیارستمی رفت و از نزدیک در جریان روند …