خانه / مطالب نمونه / طرح ترکیه برای ساخت فیلم در باره مولوی با همکاری ایران

طرح ترکیه برای ساخت فیلم در باره مولوی با همکاری ایران

ک کارگردان ترکیه ای به ایرنا گفت: طرح ساخت فیلم مشترک ایران و ترکیه در زمینه زندگی مولانا جلال الدین بلخی/ رومی در حال آماده شدن است.

به گزارش ایرنا، تولگا چویک کانات کارگردان و فیلمساز ترکیه ای در حاشیه نمایشگاه بین المللی آثار هنری ایران و ترکیه در آنکارا به خبرنگار ایرنا در آنکارا گفت: موضوع ساخت فیلمی از زندگی مولانا جلال الدین رومی را برای اولین بار با علی رضا بیکدلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا مطرح کرده که او علاقمندی نشان داد، حمایت کرد و ارتباط لازم را با مخاطبان ایرانی فراهم نمود.

وی با اشاره به مشارکت خود همراه شماری از هنرمندان سینمای ترکیه در جشنواره فیلم فجر در تهران گفت: این سفر بسیار مهم و جالبی برای هنرمندان سینمای ترکیه شد و دید آنها را نسبت به ایران تغییر داد.

چویک کانات گفت: گرچه ما با سینمای ایران آشنایی داریم ولی خواه ناخواه تحت تاثیر فضا سازی رسانه های غربی، نوعی پیش داوری در هنرمندان نسبت به ایران بود که شرکت در جشنواره و میزبانی بسیار خوب دوستان ایرانی این پیش داوریها را شکست و گفت و گوهای سازنده ای در خصوص همکاری در هنر سینما بین دو طرف صورت گرفت.

وی در خصوص طرح ساخت فیلم مولانا گفت: طی هفته های پیش رو با بنیاد سینمایی فارابی در تهران مذاکراتی خواهیم داشت و سناریوها هم از طرف ترکیه و هم از طرف ایران روی میز گذاشته شده و بحث خواهد شد و امیدواریم گام به گام در راه تحقق این طرح مهم پیش برویم.

این فیلمساز ترکیه ای گفت: می خواهیم که در فیلم مولوی هم هنرمندان ایرانی و هم ترکیه ای بازی کنند و فیلم هم در ایران و هم در ترکیه ساخته شود.

او افزود بنا به سناریویی در نظر است که نقش اول در فیلم به جرج کلنی هنر پیشه مشهور آمریکایی داده شود تا با ساخت فیلم هولیودواری نه تنها در خاورمیانه بلکه در اروپا، آمریکا و استرالیا، بازتاب داشته باشد.

این فعال هنری ترکیه با اشاره به اینکه اشعار مولوی در بین شعرای جهان بیشترین خواننده را در آمریکا دارد، افزود: در سایه فلسفه و عرفان مولوی شمار زیادی از آمریکایی ها به دین اسلام مشرف شده اند. می خواهیم که با ساخت فیلمی از مولانا زمینه معرفی هرچه بیشتر عرفان و فلسفه و فرهنگ و ادب اسلامی در دنیا را فراهم کنیم.

Check Also

وزیر بهداشت به حاشیه های درمان کیارستمی پاسخ داد

وزیر بهداشت صبح امروز به عیادت عباس کیارستمی رفت و از نزدیک در جریان روند …