خانه / ویژه جشنواره فیلم فجر / عکاسی اندیشه بصری سینماگر را تقویت می‌کند/ نمایش مجموعه‌ای از عکس‌های محمود کلاری برای اولین بار

عکاسی اندیشه بصری سینماگر را تقویت می‌کند/ نمایش مجموعه‌ای از عکس‌های محمود کلاری برای اولین بار

محمود کلاری عکاسی را لازمه رشد در عرصه‌های مختلف سینما دانست و گفت: هنرجویان سینما باید به صورت جدی عکاسی را دنبال کنند و برای ورود به عرصه سینما هدفمند باشند.

کارگاه محمود کلاری فیلمبردار سرشناس امروز پنجشنبه دوم اردیبهشت‌ماه در بخش دارالفنون با حضور جمعی از دانشجویان و هنرجویان جوان، در سالن شماره یک سینما چهارسو برگزار شد و مجوعه‌ای از عکس‌های او برای اولین بار در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد.

محمود کلاری با اشاره به اینکه اولین تجربه‌اش را با سینمای آزاد آغاز کرده است، گفت: با توجه به شرایط کنونی و روزگاری که ما در آن به کسب تجربه می‌پرداختیم، تصور می کنم فاصله من با شما بسیار کوتاه است اما در این فاصله راهی بسیار سخت و پر فراز و نشیب وجود دارد.

او ادامه داد: این روزها جوانان به راحتی با تلفن همراهشان می توانند تصویرسازی کنند و به عکاسی و فیلمبرداری بپردازند در حالی که در دوره کودکی و جوانی ما ارتباط ما با جهان به تلویزیونی در قهوه خانه خیابان ری محدود می شد که به بهانه خوردن چای، تلویزیون هم تماشا می کردیم و فیلم هایی که در سینما رامسر با پرداخت یک تومان به تماشا می نشتیم، جهان تصویری ما به این اندازه محدود بود و برخوردی با این عرصه نداشتیم، از این رو به نظر من ورود شما به سینمای حرفه ای نسبت به دوره ما بسیار راحت‌تر است.

کلاری تصریح کرد: نکته ای که همواره بر آن تاکید دارم عکاسی است. بارها به هنرجویان و جوانانی که قصد ورود به سینمای حرفه ای را دارند یادآوری کرده ام که برای دوره ای عکاسی را به صورت حرفه ای دنبال کنند. هیچ چیز نمی‌تواند برای ورود به سینما مانند عکاسی موثر باشد. از این رو به عکاسی به عنوان پروژه نگاه کنید.

وی افزود: در این مسیر، بخشی از ذهن شما فعال می‌شود و ذهن تان برای تبدیل تصاویر زنده سه بعدی به تصاویر مجازی دو بعدی تربیت می شود. این تقویت ذهن بدون تمرین به سختی به دست می آید. بنابراین بر اساس ایده به سمت عکاسی بروید، با این کار دستاوردی فراتر از نکات فنی را به دست می آورید.

وی با اشاره به تقویت اندیشه بصری از طریق عکاسی گفت: اولین سری عکس‌هایم را وقتی برای برپایی نمایشگاه به کاوه گلستان نشان دادم رو به من کرد و گفت:« چقدر تنهایی آدم ها نظرت را جلب کرده است.»در حالی که خودم متوجه این موضوع نشده بودم. پس از گذشت تجربه های بسیار به این نکته رسیدم که گاهی روی موضوعی کار می کنید که خودتان موضوع را نمی شناسید بلکه آن موضوع شما را به سمت خودش جذب می کند و این برگرفته از ناخودآگاه شما است. با ادامه این کار به مرور جنبه‌های پنهانی از اندیشه تان تقویت می شود که در سایر بخش های سینما هم کارگشا است.

Check Also

کیارستمی باعث آشنایی من با سینمای ایران بود

کیارستمی باعث آشنایی من با سینمای ایران بود