خانه / مطالب نمونه / امروز افرادی انیمیشن را نقد می‌کنند که شناختی از این هنر ندارند

امروز افرادی انیمیشن را نقد می‌کنند که شناختی از این هنر ندارند

امیر مسعود علمداری سردبیر نشریه «پیل بان» معتقد است این روزها برخی از افراد به عنوان منتقد در عرصه انیمیشن فعالیت می‌کنند که تاریخچه و جایگاه این هنر را نمی‌شناسند.

امیر مسعود علمداری نویسنده و کارشناش در زمینه سینمای انیمیشن در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت نقد در انیمیشن ایران گفت: سال ها پیش تئوریسین های سینمای زنده، انیمیشن را یکی از ژانرهای این نوع از سینما می دانستند که خوشبختانه دیگر این اندیشه در جهان قدیمی و طرد شده است ولی متاسفانه هنوز برخی در کشور ما بر این اندیشه پایبند هستند.

سردبیر نشریه تخصصی «پیل بان» ادامه داد: انیمیشن رسانه ای متفاوت است که ژانرهای متعلق به خود را دارد. این روزها منتقدانی وارد عرصه انیمیشن شده اند که نه تنها با روند تولید این آثار آشنایی ندارند، بلکه به تاریخچه و جایگاه تولیدات انیمیشن سینمایی در ایران را نیز نمی‌شناسند.

وی با تاکید بر اینکه برای نقد سینمای انیمیشن علاوه بر شناخت نسبت به محتوای اثر لازم است روند تولید و شکل گیری فرم را نیز بشناسیم، بیان کرد: باید بدانیم که سینمای انیمیشن بسیار نوپا است و هنوز در مرحله تجربه و سعی و خطا قرار دارد. هنرمندانی که امروز در سینمای ایران به تولید انیمیشن می پردازند از ساخت آثار کوتاه شروع کرده اند و در این عرصه نیز بسیار موفق هستند. بدیهی است که تولید انیمیشن سینمایی نه تنها با تولیدات سینمای زنده تفاوت اساسی دارد بلکه نسبت به آثار کوتاه انیمیشن و حتی سریال های تلویزیونی نیز بسیار متفاوت است. برخی از این تفاوت ها برای اهالی انیمیشن نیز غیر قابل پیش بینی است و باید حتما تجربه شود.

مدیر بخش داستان و فیلمنامه نویسی موسسه «کمیک استریپ» ادامه داد: انیمیشن هنر خلق حرکت از تخیل هنرمند است. این روند با ثبت حرکت در سینمای زنده بسیار متفاوت است. نباید فراموش کرد که جای بازنگری و برداشت مجدد و تغییر در انیمیشن به هیچ وجه وجود ندارد و باید از اولین قدم پیش از تولید مسیری بدون بازگشت را برای ارایه یک اثر کامل طی کرد. این در حالی است که هنرمندان این عرصه هنوز به خوبی نمی دانند که در کجای پروسه تولید با موانع روبرو می شوند و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و سرمایه گذاری موجود تا کجا از آنها حمایت می‌کند.

وی با اشاره به مشکلات موجود سر راه هنرمندان انیمیشن در مرحله تولید توضیح داد: این مشکلات از کمبود نگاه حمایتی به این نهال نوپا توسط دولت و اکران آغاز می شود. بدون فرصت تجربه، هنرمندان این عرصه نمی توانند آثارشان را به جایگاه واقعی ارتقا دهند. گاهی سکوت منتقدان این عرصه به دلیل نیاز حمایت از این عرصه است و گرنه ضعف ها زیاد است.

علمداری در پایان گفت: خوشبختانه آثار اکران شده مانند «تهران ۱۵۰۰» و «شاهزاده روم» علیرغم ضعف هایی در فیلمنامه و تکنیک که در انیمیشن کاملا به هم مرتبط‌ هستند، بازخورد خوبی از سوی مخاطبان دریافت کردند و همین اشتیاق نوید می دهد که می توانیم به زودی شاهد آثار بهتری در این عرصه باشیم.
 

Check Also

وزیر بهداشت به حاشیه های درمان کیارستمی پاسخ داد

وزیر بهداشت صبح امروز به عیادت عباس کیارستمی رفت و از نزدیک در جریان روند …