خانه / مطالب نمونه / نشست مطبوعاتی پانزدهمین جشن حافظ

نشست مطبوعاتی پانزدهمین جشن حافظ

شست پانزدهمین جشن سینمایی و تلویزیونی حافظ(دنیای تصویر) با حضور علی معلم

نشست پانزدهمین جشن سینمایی و تلویزیونی حافظ(دنیای تصویر) با حضور علی معلم، مدیر این جشن و نماینده خبرگزاری‌های مختلف برگزار شد. در ابتدای این نشست علی معلم توضیحاتی درباره فیلم‌هایی که برای حضور در جشن حافظ مورد بررسی قرار گرفته بودند، داد: «جشن حافظ مثل جشنواره فجر یا بقیه جشنواره‌ها نیست که فیلم‌ها برای حضور در آن تقاضا بدهند یا یک سری آثار پذیرفته شده بررسی شوند. تمام ۷۸ فیلمی که سال گذشته حداقل برای یک هفته از تاریخ یک فروردین ۱۳۹۳ تا ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ روی پرده سینماها رفتند و مردم آنها را دیدند مورد داوری قرار گرفتند. امسال بعد از مدتی وقفه دوباره به یک چهره تلویزیونی تندیس حافظ اهدا خواهد شد. دلیل این وقفه در مورد جایزه بهترین چهره تلویزیونی هم این بود که متاسفانه تلویزیون خیلی چهره نمی‌سازد یا حتی اگر چهره‌ای مطرح شد بعد از یک مدت حذفش می‌کنند. خوشبختانه سال گذشته دوباره تاک‌شوها و برنامه‌هایی از تلویزیون پخش شد که بر محوریت یک چهره استوار بود. در این مورد هم ما برنامه‌ها در همه ژانرها را بررسی کردیم. از پایش که یک برنامه اقتصادی است تا نود که محوریتش ورزش است و خندوانه که برنامه اجتماعی مفرح است. از جنبه‌های موفق تلویزیون چهره‌سازی است و امیدواریم در سال‌های آینده تلویزیون روی این بخش مانور بیشتری بدهد»

علی معلم در رابطه با نامزدهای بهترین ترانه تیتراژ و سریال توضیح داد: «ترانه یکی از حلقه‌های ارتباطی مردم با سریال‌ها و فیلم‌هاست و اصلا از وقتی این جایزه را گذاشتیم در تیتراژ به ترانه‌ها اهمیت بیشتری داده می‌شود. اینجا هم از شوالیه آواز ایران شهرام ناظری حضور دارند تا همایون شجریان که چهره بااستعداد موسیقی سنتی است و از طرف دیگر علی لهراسبی خواننده پاپ هم هست و رضا یزدانی که این چندمین بار است نامزد حافظ می‌شود. خیلی‌ها می‌گویند ترکیب ناهمگونی است. همین جا باید بگویم که این جایزه مربوط به ترانه تیتراژ است و ارتباطی که با مردم برقرار کرده. اینجا در حوزه تخصصی موسیقی جایزه نمی‌دهیم که نشود سبک‌های مختلف را کنار هم قرار داد.»

معلم در پاسخ به سوالاتی که درباره نامزدهای جشن حافظ مطرح می‌شود گفت: «جشن حافظ به ارتباط سینما و تلویزیون با مخاطبان توجه می‌کند. اگر فیلمی فروش بالایی داشته لزوما به این معنی نیست که فقط مخاطب عام آن را می‌پسندند و جنبه‌ها تکنیکی و صنعتی ندارد. از طرف دیگر ما الان کنار «ایران برگر» که در حال حاضر پرفروش‌ترین فیلم اکران است فیلم «پرویز» را هم جزو نامزدها داریم که مربوط به مخاطب خاص‌تری است. البته در همان مورد هم حواسمان بوده فیلم‌هایی از گروه مخاطبان خاص انتخاب شوند که به نسبت بقیه آثار این گروه با مخاطبان بیشتری ارتباط برقرار کرده باشند و مخاطبان بیشتری داشته‌اند. فیلم پرفروش به معنای اتهام نیست. گاهی هم نظر مردم با منتقدان یکی می‌شود. به این نکته هم باید توجه کنید که مثل سال کشاورزان گاهی سال سینمایی هم به خوبی سال‌های گذشته نیست. در عوض یک سال‌هایی هم انقدر محصولات خوب هستند که داوری میان‌شان خیلی سخت می‌شود. سال گذشته متاسفانه در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی وضع خیلی خوب نبود و به همین دلیل می‌بینید که در بعضی رشته‌ها فقط توانستیم چهارنامزد داشته باشیم در حالی که عرف معمول ما برای هر رشته پنج نامزدی است. به هر حال در مورد محصولات سینمایی یادتان باشد یک تمامیت وجود دارد و یک سری جزییات. مثلا اگر یک بازیگر در فیلم ملودرام بازی کرده، به چوب اینکه فیلم جدی عمیقی نیست نباید او را بزنیم. جشن حافظ جای فیلم‌هایی است که با توده گسترده‌تری ارتباط برقرار می‌کنند و در عین حال صنعتی هم هستند و ابداعات تکنیکی هم دارند. بازی در یک فیلم کمدی رمانتیک کار خیلی سخت و پیچیده‌ای است. باید جدای از فیلم بازی بازیگر را هم بررسی کرد. گاهی به اشتباه ما به سخنرانی و دیالوگ‌های یک بازیگر جایزه می‌دهیم و نه به بازی او. یا مثلا منتقدان به فلان فیلم محبوب مردم روی خوش نشان نداده‌اند اما نمی‌شود منکر دیالوگ‌نویسی خوب آن شد.»

معلم در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌خواهید در جشن حافظ برای آرای مردمی هم جایزه‌ای بگذارید گفت: «در فکرش هستیم. بخصوص با بروز شبکه‌های اجتماعی می‌شود به طور جدی‌تری به این قضیه فکر کرد اما جامعه آماری ما باید حتما بالای یک میلیون نفر از مردم باشد و از هر طریقی که انجام می‌شود شرکت‌کنندگانش باید قابل شناسایی باشند تا رای اعتبار پیدا کند. سیستمی مثل آرای مردمی در جشن‌های دیگر به کلی غلط و بدون داشتن استانداردهای لازم نظر مردم است.»

در پایان نشست آذر معماریان، دبیر اجرایی جشن درباره مشکلات برگزاری یک جشن خصوصی توضیح داد: «خوشبختانه هر سال گروهی از دوستان بخش خصوصی به یاری جشن حافظ می‌آیند و امسال هم جشن حافظ به لطف آنها برگزار خواهد شد. اما یکی از مشکلات معمول اسپانسرها هستند که جدیدا بودجه‌هایشان بیشتر دست جاهای دولتی است و بخشی از بودجه‌ها هم دست واسطه‌هاست که به جشن‌ها داده می‌شود و گاهی هم خودشان درصد زیادی از پول را طلب می‌کنند و تازه بعد هم فکر می‌کنند جشن مال آنهاست. خواهش دیگرمان هم این است که وقتی از ارشاد مجوز می‌گیریم خودشان مجوزهای بقیه نهادها را هم هماهنگ کنند.»

پانزدهمین جشن حافظ روز سه‌شنبه بیست و ششم خردادماه برگزار خواهد شد.

 

Check Also

وزیر بهداشت به حاشیه های درمان کیارستمی پاسخ داد

وزیر بهداشت صبح امروز به عیادت عباس کیارستمی رفت و از نزدیک در جریان روند …