خانه / ویژه جشنواره فیلم فجر / نظم و ترتیب از شعار تا اجرا/ عاملان فشار در سینما چه کسانی هستند

نظم و ترتیب از شعار تا اجرا/ عاملان فشار در سینما چه کسانی هستند

با نزدیک شدن به آغاز سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نگاهی داریم به دو نکته‌ای که دبیر فجر بر آن اصرار زیادی دارد؛ نظم و ترتیب و ایستادگی مقابل فشارها.

در حالی که در چند روز گذشته و پس از اعلام جدول نمایش فیلم‌ها انتقادهایی به برنامه کاخ جشنواره یا همان برج میلاد مطرح شده بود، در نهایت محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر دیشب پاسخی به این نقدها داد.

در حالی که قرار است نشست فیلم‌هایی که از عصر تا شب به نمایش درمی‌آیند، فردای آن روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۴:۳۰ (که نمایش فیلم‌ها شروع می‌شود) برگزار شود این نکته مطرح شد که فیلم‌هایی که شامگاه پنجشنبه ۱۵ بهمن نمایش دارند نشست‌شان فردا جمعه با مراسم نماز جمعه تداخل دارد که محمد حیدری دیشب با حضور در شبکه خبر به این موضوع پاسخ داد و گفت نشست روز جمعه کمی دیرتر ولی حتما برگزار می‌شود. البته وی مشخص نکرد که دقیقا نشست‌ها از چه ساعتی شروع می‌شود و تا کی ادامه خواهد داشت. ضمن اینکه فریضه نمازجمعه دست‌کم تا ساعت ۱۴ ادامه دارد.

ابهام دیگر درباره نشست فیلم‌هایی بود که در روز ۲۱ بهمن ماه و در آخرین روز جشنواره به نمایش درمی‌آیند که باز هم حیدری در همان برنامه اعلام کرد که فیلم «به دنیا آمدن» ساخته محسن عبدالوهاب که سانس آن ساعت ۲۱ روز ۲۱ بهمن بود از این روز حذف می‌شود تا «نشست‌ فیلم‌های همان شب ساعت ۲۱ تا ۲۲:۳۰ » باشد. البته وی مشخص نکرد چطور فیلمی که ساعت ۲۲:۳۰ همان شب نمایش دارد (هفت ماهگی) پیش از اکران نشستش برگزار می‌شود.

یک سانس ۲۴ دیگر هم آمد

وی همچنین اعلام کرد فیلم «به دنیا آمدن» به سانس و روز دیگری منتقل می‌شود؛ زمانی که هنوز معلوم نیست و بعدا اعلام می‌شود. با توجه به اینکه در جدول فعلی فقط سانس‌های ۲۴ در ۶ روز خالی است لابد قرار است فیلم محسن عبدالوهاب نیز به سانس نیمه شب برود و با این احتساب خبرنگاران باید یک شب دیگر غیر از چهار شبی که پیش از این سانس ۲۴ آن پر بود تا دم دمای صبح در برج میلاد بمانند.

سوال نگارنده از دبیر جشنواره و دیگر برنامه‌ریزان جدول نمایش فیلم‌های برج میلاد این است که آیا این نکات و ابهامات، پیش از رسانه‌ای شدن مدنظر آنها نبوده است؟ نکاتی کاملا بدیهی که انتظار می‌رفت کسانی که مسئولیت مهم‌ترین رویداد هنری کشور را برعهده می‌گیرند بدان اندیشیده باشند.

این است نظم و ترتیب؟

با توجه به اینکه مسئولان این دوره از جشنواره از آغاز کارشان به دو موضوع خیلی تاکید داشتند که یکی از آنها نظم و ترتیب بود باید از آنها پرسید که آیا تغییر جدول چاپ و تحویل داده شده آنهم در فاصله ۳ روز مانده به شروع جشنواره از نظم و ترتیب نشات می‌گیرد؟ البته که جشنواره فیلم فجر در سال‌های قبل هم از این تغییرها زیاد به خود دیده است و حال هم همان نسخه‌های همیشگی را تکرار می‌کند و فقط اصرار دبیر و دیگر همراهانش به نظم این موضوع را بیشتر سوال برانگیز کرده است.

نکته دیگری که دبیر جشنواره از زمانی که در تکاپوی انتخاب هیات انتخاب جشنواره بود بدان اشاره می‌کرد و درنهایت معرفی نکردن نام هیات انتخاب را هم بدان نسبت داد؛ فشارهای اهالی سینما و نهادها و سازمان‌ها بود و وی تاکید دارد که در مقابل همه آنها ایستادگی کرده است. وی این نکته را در هر دو نشست خبری خود هم تکرار کرد. اصرار بر این موضوع تا جایی مورد پذیرش بود و به پای نقطه قوت این دوره از جشنواره و دبیر آن گذاشته می‌شد ولی از جای دیگر به نظر می‌رسد این اصرار به وجود فشارها می‌تواند بار معنایی منفی داشته باشد و حتی توهین به سینماگران تلقی شود.

این اعمال فشارها از کجا است و معنایش چیست؟

با نگاهی به تیترها و مطالب رسانه‌های سینمایی که در چند ماه اخیر چندین بار این موضوع را به نقل از دبیر جشنواره مطرح کردند که «مقابل فشارها می‌ایستم» حال این سوال پیش می‌آید که مگر در سینمای ایران چه افرادی فعالیت می‌کنند؟ کسانی که دائما در حال اعمال فشار و لابی کردن برای گرفتن امکاناتی هستند که این امکان می‌تواند حضور در جشنواره فیلم فجر باشد یا شاید هم تاثیر بر رای هیات داوران جشنواره برای گرفتن سیمرغ‌ها.

اگر به راستی چنین فضایی به چنین پررنگی در سینمای ایران حاکم است که سینماگران و نهادهایی که در تولید آثار سینمایی سهم دارند دائما در حال اعمال فشار به مسئولان هستند، جا دارد که این موضوع به طور جدی آسیب‌شناسی شود که در سینمای ایران چه خبر است؟ نکند این فشارها در گرفتن بودجه، امکانات فنی، گرفتن پروانه‌های ساخت و نمایش، گرفتن زمان‌های خاص اکران و … وجود دارد و حال یک نفر در مقام دبیر جشنواره فیلم فجر آمده و پرده از این فشارها به طور رسمی کنار زده است.

منبع مهر

Check Also

کیارستمی باعث آشنایی من با سینمای ایران بود

کیارستمی باعث آشنایی من با سینمای ایران بود