خانه / ویژه جشنواره فیلم فجر / «نفس» معصومانه و شاعرانه است/ حرف‌های عوامل فیلم با تماشاگران

«نفس» معصومانه و شاعرانه است/ حرف‌های عوامل فیلم با تماشاگران

بازیگر فیلم «نفس» این اثر را روایتی شاعرانه و رمانتیک از خاطرات یک نسل می‌داند.

نرگس آبیار در جلسه پرسش و پاسخ فیلم «نفس» گفت: این فیلم را از روی رمانی به همین نام ساخته‌ام که نوشتن آن برای من به دلیل جزییات زیادی که دخترک داستان داشت، زمان زیادی گرفت.

جلسه پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «نفس» امروز شنبه چهارم اردیبهشت‌ماه پس از نمایش این فیلم برگزار شد و طی آن نرگس آبیار که نویسندگی و کارگردانی فیلم را بر عهده داشت، با اشاره به اینکه فیلم‌نامه را بر اساس رمان «نفس» خودش نوشته، عنوان کرد: رمان «نفس» دو برهه از تاریخ را نشان می‌دهد و از نگاه یک کودک روایت می‌شود، در برگیرنده همه جزییات زندگی این دختر می‌شود، به همین دلیل نگارش آن زمان زیادی بُرد و نیاز به زمان و حوصله بسیاری داشت.

او ادامه داد: هنگام نوشتن این داستان وقتی قلم را روی کاغذ می‌گذاشتم، همه چیز شکل می‌گرفت و از آنجا که نمی‌خواستم خلاقیت در کار از بین برود، نوشتن آن طولانی شد و حتی می‌توانم بگویم نگارش یک فصل ۶ ماه زمان می‌برد.

این کارگردان با بیان اینکه برای نوشتن متن‌ها از خاطرات و شنیده‌های خودش بهره می‌گرفته، گفت: البته لزوما همه چیز خاطرات من نیست، اما حتما شنیده‌ها و دیده‌های خود من بوده و از آن‌جایی که به ریزه‌کاری‌های مختلف توجه زیادی دارم، از هرچیزی که می‌شنوم استفاده می‌کنم. حتی اتفاق افتاده گاهی در بازار تهران قدم زدم و دیالوگ‌ها را یادداشت کرده‌ام تا در نوشته‌ها بتوانم استفاده کنم. در حقیقت می‌توان گفت همه چیزهایی که می‌نویسم به تجربه‌های شخصی و غیر شخصی من برمی‌گردد.

مهران احمدی که در این فیلم سینمایی بازی ‌کرده و دومین بار بود که با آبیار همکاری می‌کرد، گفت: خانم آبیار در این فیلم به پختگی خاصی رسیده، به نظرم این نشان دهنده تجربه ایشان است. در این فیلم ما همه در خدمت ایده و فکر اولیه ایشان بودیم. با اینکه فیلم از نگاه کودک روایت می‌شود و فضایی فانتزی دارد، اما برای واقع‌گرایی هم تلاش می‌کند.

شبنم مقدمی که در این فیلم نقش کوتاهی داشته گفت: من اولین بار فیلم را در جشنواره ملی فجر دیدم و با اینکه سهم کمی در فیلم دارم ولی همین سهم کم برای من ارزش زیادی دارد.

او گفت: فیلم‌نامه معصومیت و شاعرانگی دارد و اینکه از نگاه کودک به همه چیز نگاه می‌شود، برایم عجیب و خاص بود و خودم دوست داشتم آن را روی پرده ببینم. نگاه رمانتیک و شاعرانه‌ای که یک کودک در فیلم دارد، کودک درون همه ما را بیدار می‌کند و می‌توان گفت خیلی از ما با خاطرات و کارهایی که دختر فیلم انجام می‌دهد، همذات پنداری داریم.

سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر از اول تا ششم اردیبهشت‌ماه در پردیس چارسو برگزار می‌شود.

Check Also

کیارستمی باعث آشنایی من با سینمای ایران بود

کیارستمی باعث آشنایی من با سینمای ایران بود