خانه / مطالب نمونه / یادداشت پدر «سینما وریته» برای یک جشنواره ایرانی

یادداشت پدر «سینما وریته» برای یک جشنواره ایرانی

ان‌آلن پنه‌بیکر مستندساز آمریکایی به بهانه‌ مرور آثارش در نهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، یادداشتی را خطاب به تماشاگران ایرانی منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پنه‌بیکر در تاریخ سینمای مستند جایگاه متفاوتی دارد و گروهی از منتقدان او را پدر «سینماحقیقت» لقب داده‌اند. وی که متولد سال ۱۹۲۵ در ایلینویز آمریکاست، سازنده بیش از ۴۰ فیلم مستند است که اکثر آنها به سبک سینمای مستقیم یا سینما وریته ساخته شده‌اند.

۶ اثر مستند از این کارگردان با عناوین «قطار سریع‌السیر سحرگاهی»، «افتتاحیه در مسکو»، «لامبرت و شرکا»، «به پشت سر نگاه کن»، «راکبای» و کوهپایه (۲۰۰۱) در بخش مرور مستندهای این فیلمساز پیشکسوت در جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به نمایش گذاشته می شوند.

به همین مناسبت، پنه‌بیکر یادداشتی را با محوریت «سینماوریته» و خطاب به تماشاگران ایرانی فیلم‌هایش در جشنواره «سینماحقیقت» نوشته است. وی در متن این یادداشت ضمن عذرخواهی بابت اینکه نتوانسته به دلیل کهولت سن و بیماری به ایران بیاید، آورده است:

«گاهی ما به فیلم‌هایمان بعنوان کشف نگاه می‌کنیم و خودمان را کاشف می‌دانیم. دوربین نوعی کارآگاه و جستجوگر است که بدنبال سرنخ‌ها و شواهد است تا داستان ما را حقیقت بخشد؛ حقیقتی که تنها از آن ما نیست. اگر چه گاهی فکر می‌کنیم که فقط متعلق به ما است، چون کاوش و جستجو می‌تواند کار مشکلی باشد. حقیقت، به شخصیت‌هایی که ما تصویر آنها را گرفته‌ایم نیز تعلق دارد.

ما همیشه کارمان را با توافق شروع می‌کنیم و اینکه وقتی فیلم تمام شد، آن را به رقیب‌مان نشان خواهیم داد و اگر آنها اشتباهی در کار ما ببینند، سعی خواهیم کرد آن را اصلاح کنیم. فیلم باید برای شخصیت‌هایش مانند سازندگانش حقیقی باشد؛ بنابراین ما هم می‌خواهیم که داستان فیلم‌مان حقیقی باشد.

مستندساز دوربینش را برای ثبت حقایق روشن می‌کند، اما این شخصیت‌های داستان و زندگی آنها است که فیلم را زنده خواهد کرد.

با احترام؛ دان‌آلن پنه‌بیکر»

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۲۲ تا ۲۸ آذرماه ۱۳۹۴ و با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.
 

Check Also

وزیر بهداشت به حاشیه های درمان کیارستمی پاسخ داد

وزیر بهداشت صبح امروز به عیادت عباس کیارستمی رفت و از نزدیک در جریان روند …